Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 14:48   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En etnisk nordmann er f.eks noen som er adoptert fra Korea.

Nei, det gjør det vel ikke? Nordmann; ja, men ikke etnisk nordmann.

Det ble sleivete med at det er genetisk, men jeg mener fremdeles at man ikke kan ilegge etnisitet egenskaper.

Språkrådet sier følgende om begrepet "etnisk nordmann":

Sitat:

Bokmålsordboka forklarer ”nordmann” som ”person fra Norge”. Om ”etnisk” sier ordboka dette: ”som er spesielt for en rase el. et folkeslag”. Om ”etnisitet” heter det at dette ordet betyr ”kulturell og geografisk bakgrunn for en folkegruppe, etnisk bakgrunn”. [...]
Under ”etnisk” nevner ordboka også ”etnisk nordmann” blant eksemplene på faktisk bruk. Her heter det blant annet: ”e- nordmann” person av norsk avstamning, t forskj fra norsk statsborger av utenlandsk avstamning […]” (vår kursivering).

De sier også at det er vanskelig med en helt bastant tolkning av begrepet.

Men ja, vi er nok uansett enige! (selv om jeg fremdeles mener det blir feil å bruke etnisitet i denne sammenhengen)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 14:53   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det gjør det vel ikke? Nordmann; ja, men ikke etnisk nordmann.

Det ble sleivete med at det er genetisk, men jeg mener fremdeles at man ikke kan ilegge etnisitet egenskaper.

Språkrådet sier følgende om begrepet "etnisk nordmann":
De sier også at det er vanskelig med en helt bastant tolkning av begrepet.

Men ja, vi er nok uansett enige! (selv om jeg fremdeles mener det blir feil å bruke etnisitet i denne sammenhengen)

Hm.

Er det noen språkfolk i denne tråden?

Gammel 07-04-11, 14:59   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm.

Bare en siste avsporing:

Sitat:

1a (of a social group) having a common national or cultural tradition. B (of clothes etc.) resembling those of a non-European exotic people, 2 denoting origin by birth or descent rather than nationality (ethnic Turks). 3 relating to race or culture (ethnic group; ethnic origins). 4 archaic pagan, heathen -n.
The Concise Oxford Dictionary of Current English, First edited by H W Fowler and F G Fowler, Eight Edition, Clarendon Press, Oxford University Press 1964, 1976, 1982, 1990

Det er vel versjon to jeg bruker det mest som da, og som jeg er mest vant å se det brukt som. Jeg fant en lang utredning av Thomas Hylland Eriksen også, men den orker jeg ikke klippe fra.

Men det er uansett et sidespor.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 15:21   #4
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt sånn «Hva vet vel egentlig han?», greit nok at han møter ofrene for overfallsvoldtekter og snakker med de, men han er jo lege og ikke kriminolog eller sosiolog eller hvem det nå er som kan ting om hvorfor overgrep begås. Han kan medisin.

Gammel 07-04-11, 21:14   #5
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm.

En etnisk nordmann er en "innfødt" med norske røtter. En som er adoptert fra Korea kan være nordmann, men ikke etnisk nordmann. Mener jeg .

Når man snakker om den siste tidens voldtektbølge i Oslo.....jammen ble ikke den ene mannen satt fri i dag. Har bor ikke langt unna voldtektsofferet.....Er det slik man beskytter kvinner/voldtektsoffere

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:52   #6
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Hvor er kvinnegruppa Ottar når man trenger deres røst? Jo, de er på demo mot en klesbutikk fordi modellene er for tynnkledd

Gammel 07-04-11, 21:52   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg har noen strøtanker angående det der at man anbefaler kvinner til å ikke gå alene hjem fra fest (også de som mener at kvinner som blir utsatt for overgrep ikke har skyld):

Hva gjør det med samfunnet? Om det blir allment akseptert at det er nå "dumt gjort" at kvinner går hjem alene fra fest. Om nå alle kvinner hadde sluttet med det, er det virkelig noen som tror at det hadde blitt slutt på overfallsvoldtekter med det?

Så får man den sterke påvirkningen fra samfunnet, om det er "dumt gjort" å gå hjem alene fra fest, så blir det jo "dumt gjort" å gå hjem alene fra kino selv om man var edru også. Og så videre og videre om alle skal la være å gjøre det som er "dumt" da. Konsekvensen er jo at man får et samfunn hvor kvinner blir stadig mer presset til å ikke bevege seg i det offentlige rom.

Og hvor dumt er det egentlig å gå alene hjem fra fest? Sjansen for å bli utsatt for en overfallsvoldtekt (og da snakker jeg generelt, ikke Grünerløkka for to år siden) er jo faktisk veldig lav. Er det riktig samfunnsutvikling at alle kvinner skal bli så begrenset i sine bevegelser i det offentlige rom på grunn av den tross alt lille risikoen? Det er jo faktisk et temmelig stort press og skremming av å få kvinner til å ikke bevege seg fritt. Statistisk sett er det jo egentlig større risiko for å bli skadd om man sitter på med en bil på glatt vinterføre enn å gå alene. Statistisk sett.

Jeg liker det rett og slett ikke dette her, at man skal gå med på premisset om at det er så innmari dumt gjort å gå alene hjem fra fest. Det er farligere for en ung mann å stå i taxikø. Ikke noe avisoppslag om sånt. Det er alltid det at kvinner skal legge om livet sitt for å unngå voldtekt, og det er klart at i dette presset så ligger det en ganske sterk føring og ansvarliggjøring av kvinnen.

Gammel 07-04-11, 22:04   #8
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja det er utrolig vanvittig at det har blitt sånn at man, som kvinne, ikke kan gå alene hjem på kveldstid.
Jeg blir skremt av alle voldtektene det blir skrevet om, og går overhodet ikke hjem alene etter det er mørkt. Jeg går ikke engang hjem fra togholdeplassen som er et lite stenkast fra der jeg bor, rett og slett fordi jeg ikke orker tanken på å være så redd og nervøs de minuttene det tar å gå den biten. Nå er det forsåvidt ørliten sjanse for at det skal skje noe på den strekningen, og såvidt meg bekjent, har det heller ikke skjedd noe der, selvom det er et litt "belastet" område like ved, på andre siden av jernbanen. Men jeg er blitt en pyse på det området, noe jeg ikke var for 20 år siden, og den redselsfølelsen ønsker jeg ikke, dermed unngår jeg enhver situasjon som gjør at jeg må gå alene i mørket.

Grusomt at det har blitt sånn .

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
jenter, overfall, voldtekt

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:57.