Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 10:38   #11
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Men hvorfor skal småjenter stikke hull i kroppsdelene sine? Det er vel noe av det jeg spør meg om. At alle andre har et holder ikke for meg.

Når man er 9 år, er det kjempeviktig å ikke skille seg ut, å være som alle andre. Det er viktig for dem å føle at de passer inn blandt sine klassevenninner, kanskje er det et sett hull i ørene som skaper den følelsen av tilhørighet hos noen?
Småjenter er utsatt for et enormt press med tanke på kropp og utseende, langt mer enn hva vi var utsatt for rundt samme alder. Jeg var 12 da jentene i klassen begynte å eksperimentere med sminke, og krav om Levis-bukse og Ball-genseruniformen kom (ellers var man "bone", noe man virkelig ikke ville bli stemplet som). Til sammenligning begynte de første jentene i klassen til eldstejenta mi med sminke da de var 8 år, og de ble svært tidlig bevisst på hva slags klær de som var et par år eldre gikk med.
Man trenger ikke like at det er sånn, men det er hverdagen til 9 år gamle jenter. Der vi hadde forbilder som Pippi Langstrømpe og Majka fra verdensrommet har de Hannah Montana og Rihanna. Jeg sier ikke at 9-åringene må få det som de vil, men at man som forelder må være bevisst på hva slags press selv så små jenter er utsatt for, og velge sine slagmarker med omhu. Hull i ørene som 9-åring var greit for meg, jeg valgte heller å slåss med nebb og klør mot for sminkebruk, bar mage og paljett-klær.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.