|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Men altså, jeg finner ikke noe dokumentasjon på at hull i ørene fører til allergi, og den påstanden hører jeg veldig ofte. Jeg har opplevd, og med meg skjedde.. osv. Jeg har også nikkelallergi, og det oppstod når jeg fikk hull i ørene en gang på 70-tallet. Det var veldig vanlig at jenter fikk det da også, særlig ved skolestart, og samtlige øredobber som ble skutt inn hos frisør var med nikkel. De to legene jeg snakket med påstod hardnakket, uavhengi av hverander at allergi ikke oppstår av hull i ørene, det har vært forsket på men ikke vært mulig å finne en sammenheng. Nikkelallergi kan like gjerne komme når man bruker en beltespenne som gnisser borti huden, eller en klokke som er nær huden. Og man har et like stort problem. Den første legen sa at dette var en myte som hadde oppstått fordi mange tok hull i ørene som små før, og derved fikk sin første nikkelkontakt ved øredobbene. Unngå nikkel var hans klare tilbakemelding, uansett om det er ører eller andre steder på kroppen. Første møte med nikkel vil alltid kunne føre til allergi, og nikkeløredobber var som sagt svært utberdt tidligere. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)
Og dette er vel nettopp hvorfor allergier egentlig ikke blir hovedargumentet mitt, selv om det muligens ville ha vært en mer taktisk strategi en å diskutere på grunnlag av at det er stygt
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg vet at min datter ikke hadde godtatt en slik begrunnelse fra meg og maset hadde ikke stoppet. Det skjønner jeg igrunnen. Nå har vi ikke hatt så mye mas, hun fikk hull ifjor sommer (9 år) og det gikk ikke bra. Til tross for plast, så ble det betent. Etter en god stund med rens, rens og atter rens så bestemte hun at de skulle ut. Hun ønsker å prøve igjen, men helt når vet vi ikke helt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke noe vanskelig å dokumentere i det hele tatt. Blant annet kan du lese følgende i Store norske leksikon.:
Med andre ord kan man anta at sjansen for å utvikle nikkelallergi tidobles(!) ved bruk av ørepynt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eldste datteren min har hatt hull i ørene i endel år. Aldri hatt noen som helst problemer inntil hun skulle ha 2 nye hull. Da gikk vi til en frisør som hadde det nyeste innen ørepiercing, en slags plastøredobb. Datteren min fikk voldsom kløe og utslett og jeg måtte til og med hente henne på skolen, så vondt hadde hun. Jeg var forberedt på å ta de ut og la de gro igjen, men i og med at hun aldri før hadde hatt reaksjon, så renset vi ørene, fjernet plastøredobbene, renset et par sølvøredobber eller var det gull ?, og satte inn. Og kløen og utslettet forsvant umiddelbart og hun hadde aldri mer problemer med hullene. Altså, hun reagerte veldig på plasten som skulle være allergifri.... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg fikk hull i ørene da jeg var 8 år husker jeg. Så i sommer at flere av jentene i gaten som da skulle begynne på skolen hadde fått hull i ørene. Hadde tenkt at min kunne fått nå til sommeren, men det er ikke noe ønske om det, så da blir det neppe noe av på en stund. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
En Som Trener
|
Jeg har vært veldig plaget av dette siden jeg fikk hull i ørene som syvåring. Sølv er noe av det verste jeg kan prøve å sette i ørene, og plast gir infeksjoner. Dette var jo selvfølgelig helt grusomt å oppdage da det eneste ene på åttitallet var stor rosa plastringer i ørene.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|