Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et likestilt brøl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-11, 16:00   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Her har pappa vært hjemme de 4-5 første ukene etter "fødselen", og jeg kan skrive under på at det har uendelig mye å si for tilknytningen til ungene.

Ellers vil jeg slå et slag for valgfrihet, og irriterer meg grenseløst over at de samme reglene som gjelder for vanlige fødselspermisjoner også gjelder for adopsjonspermisjoner, slik at mor ha de første seks ukene (med forbehold om at noen kan ha tatt til fornuft siden vi var i gamet).

Jeg er ikke der at jeg mener at kvinner er bedre egnet til å ta seg av babyer, og mener fakisk at pappa kan være like dugende, men synes at smilet har et poeng når hun påpeker at noen kvinner trenger lang tid for å komme seg etter en fødsel, enten det er fysisk og/eller psykisk.

I tillegg er jeg stor motstander av at staten skal bestemme hvordan man skal fordele permisjonen. Jada, vi har en god ordning i Norge, Staten er god mot oss. Men årsaken til lang permisjon er vel i første rekke barnets behov?

Jeg synes virkelig det burde gå an å fikse likestilling i arbeidslivet uten å tvangsdele permisjonen.

Og før noen hopper på meg og anklager meg for å være en av disse som vil ha hele permisjonen for meg selv og ikke dele med mannen - jeg var en av disse som var lykkelig da mannen tok over og jeg kom meg i jobb. Jeg egner meg ikke til å være i permisjon og bare være hjemme med barn. Sånn sett hadde der vært en fordel for meg personlig med en ordning som påla mannen halve permisjonen. Jeg er mot det likevel, fordi jeg er prinsipiell motstander a at man skal detaljstyre (eller delta katter, som iphonen foreslo. ) alle deler av livet i tråd med det noen har funnet ut at er "best", "formålstjenelig", "samfunnsøkonomisk" eller what ever. Jeg vil ikke være "likestilt" om det hindrer meg i å ta selvstendige valg ut fra egen situasjon og egne ønsker.

:Bor i feil land: (også når jeg bor i USA, land of the free er sterkt overvurdert på frihetsfronten).

Gammel 05-04-11, 17:36   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg synes virkelig det burde gå an å fikse likestilling i arbeidslivet uten å tvangsdele permisjonen.

Jeg skulle virkelig ønske det var slik. Likevel kjenner jeg til flere tilfeller hvor kvinner ikke har fått fortsette i jobb eller ikke har blitt forfremmet fordi de fortalte om graviditet litt for tidlig. Hvis unge menn er like mye borte fra jobb i foreldrepermisjon som unge kvinner, så er det bare sykdom under selve graviditeten som skiller kjønnene.

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår dette "ikke tvang, for vi vil velge selv"-argumentet helt. Er det ikke generelt sett et gode at nesten alle fedre tar ut 12 (eller mer) uker foreldrepermisjon? Ville dette kommet i stand om man ikke hadde innført mild tvang? Jeg tror nemlig ikke det, jeg.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:24.