Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-07, 01:19   #11
TBM
Passiv

Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

For mange år siden bodde jeg et år i USA som utvekslingsstudent og tok et fag som het "speech". Vi skrev ulike typer taler, brukte ulike typer teknikker og var også innom debatt.

Temaet som læreren satte for debattoppgaven var nettopp for eller i mot dødsstraff. Jeg var den eneste i klassen (12 totalt) som var mot dødsstraff, dermed måtte fem "bytte side". Jeg og min med-debattant gikk på biblioteket og vi fant stoff. Fryktelige saker. Masse tall, forskning, mm som viste at svært mange hadde blitt dømt uriktig, samt at dødstraff i stor grad ble gitt til fattige - som ikke hadde råd til god, privat advokat - men måtte ta den som staten tilbød.

På slutten av prosjektet hadde de fleste på "imot-siden" endret innstilling til dødsstraff.

Det er ingen grunn til å tro at vi i Norge vil være mer i stand til å dømme rettferdig. Det er en av grunnene til at vi ikke skal begi oss inn på å innføre dødsstraff.

Den aller viktigste er likevel vårt grunnleggende syn på menneskerettigheter og straffesystemet. Vi har forlatt tankegangen om "øye for øye", vi har blitt mer siviliserte siden de praktiserte dette i jernalderen, og selv om vi ikke på noen måte respekterer mennesker som dreper eller skader et annet menneske, så velger vi å ikke gjøre gjengjeld mot denne personen - men heller sørge for en straff som gjør at dette mennesket kan ha mulighet til å forbedre seg og gjøre opp for seg. I noen sammenhenger får de lang straff + sikring - slik at vi kan sikre oss at de ikke slipper ut i samfunnet før de har forbedret seg.

Det er synd at du ikke forstår dette pippilotta, for det er grunnleggende verdier ved vårt samfunn. Og det er de verdiene som gjør at vi ikke lenger lever i en forhistorisk forståelse av straff.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.