Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kampen om fødetilbud, akutt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-11, 21:38   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen om fødetilbud, akutt

Jeg synes den klausulen om å ikke legge ned lokalsykehus er en gedigen tabbe. Det gjør det umulig å gjøre fornuftige grep når man planlegger sykehusstrukturen. Det er veldig fornuftig å legge ned endel småsykehus rundt omkring. Og hvis man ikke skal kunne ha tre timer til sykehus (jeg skjønner at det føles langt, men dog), må konsekvensen av det være at det må bygges lokalsykehus. Man burde se på logistikk og avstander og ambulansefunksjoner og bestemt seg for hva som er det akseptable skjæringspunktet mellom reisetid og størrelse på akuttavdeling. Egentlig burde man glemme hvor det ligger sykehus idag og bestemt dette først før man vurderer hva som skal gjøres. Vedtatt en minstestandard og en lengste avstand som et utgangspunkt. Så vet man i hvertfall hva man lemper på når man bestemmer seg for at en fødeavdeling består på tross av få fødsler eller en akuttavdeling legges ned selv om alternativet egentlig ligger i lengste laget unna.

Lokalsykehus er jo mye. For å nevne min region, så har man namsos som er et lite sykehus med for lite fødsler egentlig. Men hvor geografien antagelig taler for at det bør bestå. Og så har man orkdal sykehus som ligger 20 min kjøring unna St. olav som er like stort. Og så bør man se litt på hvor langt unna hverandre barneavdelingene ligger. Det finnes ikke fornuft i at en avstand som oppfattes som uakseptabel for voksne skal aksepteres for barn. Og omvendt.

Emneord
akutt, fødetilbud, lokalsykehus, senterpartiet

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.