Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-07, 02:55   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

The working class her er et helt unikt fenomen i Europeisk sammenheng. Det er stygt aa si slikt om saa mange mennesker men det er desverre et faktum at mange mennesker her er stokk dumme i hodet sitt for aa si det paa en pen og forsiktig maate. Man skulle nesten ikke tro det var folk som er fodt og oppvokst i et saakalt vestlig informasjonssamfunn. Her sender folk med barna sine RED BULL i lunsjboksen because it keeps them awake in the afternoon INNIT? Trist tragisk men sant.

Uansett, det som provoserer meg er naar folk ser paa fordummende tv norge programmer om uk og tror hele landet er slikt. Det har gaatt sport i aa lage tv programmer om dumme folk. Og dumme folk er generelt sett god tv underholdning om det gjelder mat eller yes I slap my kids and i am proud of it type programmer.

Jo det er mange slike programmer som kommer fra Storbritannia, så de har nok mange å ta av der Jeg så forresten på CNN i går om en mor som muligens kom til å miste omsorgen av sin egen 8 år gamle sønn som var sykelig overvektig. Han veier 91 kg i en alder av 8 år, og i løpet av en dag spiste han stort sett bare dritt (potetgull, pizza, pommes frittes, hamburger og snop). Moren ble ikke tatt fra omsorgen, men det er ikke tvil at det er hun som er skyld i sønnens sykelige fedme.

http://www.cnn.com/2007/HEALTH/02/27...eut/index.html

Til venstre i bildet kan man klikke på en video hvor det er en reportasje om denne gutten.

og for ordens skyld, ja, det er nok en gang Storbritannia.

Opprinnelig lagt inn av Lisa

Forovrig pussig hva slags heltestatus han har i Norge? Jamie er ikke noe annet en middelsrang kokk og er ikke rated engang blandt de virkelig gode kokkene i London.
Prosjektet med god skolemat ville ha hatt et ganske saa mye bedre utgangspunkt hvis det hadde blitt innfort UTEN Jamie Oliver. Han er jo ikke noe annet en provoserende og legger ikke akkurat godviljen til men saa er det jo aa lage god tv underholdning han er ute etter. Han staar jo aa snakker nedsettende om folk ved siden av seg og himler med oynene. Hvis det er noe denne type folk ikke liker saa er det den type holdninger.

Jeg er selv en fan av både Jamie Oliver og Gordon Ramsey. De lager knakende god mat på en ujålete måte som jeg har sansen for. Nigella derimot.... Jeg vet ikke noe om hva slags status de har innad i kokke- og restaurantbransjen, men det er heller ikke viktig for meg.

Gammel 04-03-07, 10:07   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er selv en fan av både Jamie Oliver og Gordon Ramsey. De lager knakende god mat på en ujålete måte som jeg har sansen for. Nigella derimot.... Jeg vet ikke noe om hva slags status de har innad i kokke- og restaurantbransjen, men det er heller ikke viktig for meg.

Vi har litt ulik smak, tror jeg. Jeg liker Jamies filosofi, men synes kokebøkene hans blir vel enkle (stating the obvious, liksom) og at TV-programmene er vel mye om andre ting enn mat og tilbereding. Gordon Ramsey er jeg en stor fan av, særlig de programmene der han ordner opp i skakkjørte hoteller og restauranter. Stor moro for en som har jobbet i bransjen. Jeg liker Nigella. Hun fremstår som litt klønete (hvordan hun bruker kniv er en lidelse å se på) og fingerslikkende stønnende, men bøkene hennes er strålende. Oppskriftene er kjempegode og jeg har sans for hennes hedonistiske innstilling til det å spise og kose seg.

Gammel 04-03-07, 10:19   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker også Jamies filosofi, men kan ikke helt skjønne hvorfor du syns kokebøkene hans er enkle, eller ihvertfall ikke på noen måte enklere enn Nigellas. (Jeg har sett du har skrevet det før, så jeg er bare nysgjerrig på hvorfor...)
Jeg syns Jamie har veldig mange strålende oppskrifter, med nye og spennende kombinasjoner av råvarer. For eksempel har han utrolig mange spennende salater og grønnsakretter. Jeg liker også veldig godt Nigella, men det er noen av oppskriftene hennes jeg har brukt og ikke falt sånn helt for.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 11:02   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det blir nok litt feil å stemple alle innen en klasse.
Jeg var på språkreise i England for 20 år siden og kosten var både og egentlig.
Frokosten var toast av hvitt brød og pålegg. Lunsjen var igjen det hvite brødet med masse smør, men salatblad fikk vi på hver dag. Men fikk også med en liten pose potetgull eller ostepop og en brusboks.
Men middagen bestod IKKE av fritert mat, det tror jeg ikke vi fikk en eneste gang i løpet av de 3 ukene jeg var der. Det var kjøtt eller fisk med grønnsaker.
Og dette var lavere middelklasse vil jeg tro.
Kveldsmat spiste vi aldri der, for vi var stort sett alltid ute på kvelden og da spiste vi gjerne litt ute, om vi orket noe etter middagen.

Vi nordmenn sitter nok litt i glasshus når vi kaster stein med tanke på andre land sine matvaner.
En svett matpake er vel ikke akkurat noe å skryte av, for det er det vi kan tilby våre skolebarn. Pålegg på skolematen blir litt begrenset siden maten oppevares i romtemperatur. Jeg har en sønn som er glad i hvitost, men aldri i verden om han vil ha det på matpakka. Noe jeg har stor forståelse for, for hvem er vel glad i svett hvitost?
Men heller en svett matpakke en all den frirterte maten ja.

Det ble skrevet tidligere i tråden om at Jamie latteliggjør foreldrene litt, og det er jeg enig i. Og med det som utgangspunkt tror jeg mange foreldre setter seg litt på bakbeia selv om de ser at ideen hans ikke er så dum.
Å saboterer blir litt hevnen er søt, selv om det dessverre går utover barna.
Men en helt naturlig reaksjon, og vi ville hatt akkurat den same om noen hadde kommet hit og latteliggjort vår matpakke.

Gammel 04-03-07, 13:45   #5
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi har litt ulik smak, tror jeg. Jeg liker Jamies filosofi, men synes kokebøkene hans blir vel enkle (stating the obvious, liksom)

Jeg tenker om Nigella, det du tenker om Jamie... og mange ganger har jeg tenkt om Nigella at hun kanskje ikke er kokk (jada, jeg VET at hun er det) fordi hun er så utrolig klønete på kjøkkenet, og at hun kanskje bare har manus osv. Så utrolig malplassert mange ganger...men for all del, maten hennes er det sikkert ikke noe galt med.

Forøvrig er Gordon Ramsey den jeg bare digge-digger, av samme grunn som deg, og jeg lo godt under den tv-serien hans som du nevner, i Nederland het den "Herrie in de keuken" (Bråk på kjøkkenet). Veldig bra! Jeg skulle så gjerne ville reise til Dubai og spist på restauranten hans der....

Gammel 04-03-07, 13:47   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg tenker om Nigella, det du tenker om Jamie... og mange ganger har jeg tenkt om Nigella at hun kanskje ikke er kokk (jada, jeg VET at hun er det) fordi hun er så utrolig klønete på kjøkkenet. Så utrolig malplassert mange ganger...men for all del, maten hennes er det sikkert ikke noe galt med.

Jeg tror ikke Nigella er kokk, faktisk?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 13:51   #7
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg tror ikke Nigella er kokk, faktisk?

Nei,det er mulig, det vet jeg ikke noe om, men hun lager nå egne kokebøker og fremstår som kokk i media

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.