Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon/dåp og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp?
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. 10 5,00%
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. 1 0,50%
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. 23 11,50%
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 140 70,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. 18 9,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. 9 4,50%
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. 2 1,00%
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. 17 8,50%
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. 16 8,00%
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 4 2,00%
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 8 4,00%
Annet. 3 1,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-11, 21:12   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Vi har hatt diskusjonen før og den er faktisk ganske interessant.

Jeg er vant med at det serveres alkohol i alle sammenhenger der voksne spiser mer enn kake. Jeg serverer alkohol dersom jeg har gjester til middag uansett hvilken sammenheng det er, inkludert barnebursdager. Det er ingen som ferdes i mitt hjem som drikker mer enn et glass eller to med barn tilstede og det er aldri noen som er synlig beruset med barn tilstede.

Såvidt jeg har oppfattet er dette et relativt sterkt by/land skille der det er vanligere med alkoholservering i byen enn på landet.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 21:31   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg er vant med at det serveres alkohol i alle sammenhenger der voksne spiser mer enn kake.

Jeg også. Siste konfirmasjon i familien var for halvannet års tid siden, det var nydelig treretters middag, og vin til. Det blir ikke noe fylleslag av den grunn.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 21:34   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Vi har hatt diskusjonen før og den er faktisk ganske interessant.

Jeg er vant med at det serveres alkohol i alle sammenhenger der voksne spiser mer enn kake. Jeg serverer alkohol dersom jeg har gjester til middag uansett hvilken sammenheng det er, inkludert barnebursdager. Det er ingen som ferdes i mitt hjem som drikker mer enn et glass eller to med barn tilstede og det er aldri noen som er synlig beruset med barn tilstede.

Såvidt jeg har oppfattet er dette et relativt sterkt by/land skille der det er vanligere med alkoholservering i byen enn på landet.

Jeg er enig med deg. Jeg har et rimelig avslappet forhold til alkohol, og må innrømme at jeg ikke husker om det ble servert vin til maten i dåpen til ungene. Men jeg tror ikke det, iom at det var tidlig på dagen og vi hadde smørbrød, som ikke er mat jeg vanligvis ville servert vin til. Men jeg kan fint finne på å servere vin til maten i en barnebursdag, her vi bor nå har vi feks pleid å ha grillfest og invitert både store og små. Jeg ville ikke servert vin i barneselskapet da. . Det ble servert vin i konfirmasjonen til nevøen min (uten at noen danset på bordet eller ble fulle av den grunn), hva som var tilfelle i andre konfirmasjoner jeg har vært i, kan jeg faktisk ikke huske. Det er vel rimelig å si at det er såpass vanlig at det blir servert vin til mat i våre familier at jeg ikke biter meg merke i om det skjer.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.