Sv: Tips til familieferie i sydenlandet
Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.
Jeg hadde aldri tatt med unger på stranden i Rethymnon i alle fall. Har en kollega å jobben som ble gjenopplivet på stranden der etter å ha blitt tatt av understrømmer og han hadde ingen sjanser å klare seg om ikke noen tilfeldigvis hadde oppdaget han ganske langt ute. De gangene jeg har vært i Rethymnon har jeg aldri opplevd grønt flagg på stranda. Bestandig gult eller rødt. Veldig koselig by da med bilfritt sentrum. Det er lang strandpromenade, så akkurat veien langs stranda er ikke noe stort problem. Den ene gangen vi hadde med niese til Rethymnon å bodde vi så langt bort at det var i enden av veien etter at den gikk oppover igjen sånn at vi hadde ikke noe vei mellom hotellet og vannet. Dette er ca. 3 km fra sentrum.
Det er ikke understrømmer inne ved stranden. Jeg har tilbragt totalt måneder i Rethymnon - også med barn og har som sagt aldri opplevd understrømmer der det er naturlig at barn svømmer/leker. Ja, langt ute er det understrømmer, men så langt ut skal ikke barn uansett. Ikke voksne heller for den saks skyld. Og desto nærmere byen man bor, desto "roligere" er havet siden man får moloen som buffer.