|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: Interessant sosiologisk fenomenJapan var jo unik i Asia siden de hadde kolonier og dermed utviklet seg mer i takt med europeiske stormakter enn asiatiske kolonialiserte land.
|
|
|
#2 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Interessant sosiologisk fenomen
Men kan man sammenligne Japan med Storbritania eller Frankrike da? Det er jo også tidligere kolonimakter, men ser ikke for meg at respekt og ære står like stert i de landene.
|
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Det er mange ting som påvirker kulturen. Min mening var egentlig ikke å si at den japanske kulturen minnet om fransk eller britisk kultur, men at det er historiske årsaker til at Japan er et høykostland med mindre fattigdomsproblemer enn for eksempel Haiti og New Orleans (eller alle land i umiddelbar nærhet til Japan for den saks skyld). Jeg tror det er en viktig faktor i forhold til hvorfor japanerne har en sterk kulturidentitet at de har vært et sterkt land.
|
|
|
#4 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke sikkert de kulturelle faktorene ville skapt et like velorganisert og fungerende samfunn i andre land. Norge er såpass sparsomt befolket at det er mulig det er andre kulturelle faktorer og oppførselsmønstre som gir bedre "overlevelsesevne" totalt sett enn det er i et så tett befolket land som Japan.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|