|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Tja, det er forskjell på to dager og tre år, da. Det blir som him sier. Hadde vi sagt til en bulimiker at det er sunt for deg at det vil ta tre år før du får fikset på tennene? Jeg tror den lange ventetiden kan være bra for noen, mens ødeleggende for andre igjen.
|
|
|
#162 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassFire år er for lenge. 1-2 år slik Lhi-My sier er helt passe. Jeg er helt enig i at fire år blir for lenge. (Det var ikke det da han jeg kjenner kom inn. Han kom til første konsult etter seks måneder. I og med at han ikke opererte seg har han vært der ganske lenge nå.) |
|
|
|
#163 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg fikk ved en tilfeldighet vite at det ved en feil hadde blitt sendt henvisning til Bærum for meg. Denne henvisningen ble sendt i juli. Da jeg ble operert for åreknuter der i februar, fant anestesilegen denne henvisningen. Jeg ante ingenting om den, for jeg hadde ikke hørt en lyd. Like etterpå fikk jeg brev fra Ullevål om at jeg skulle til forsamtale der i mai. Så nok en feilsendt henvisning. Nå var jo dette helt ukjent og uaktuelt for meg (så jeg ringte selvsagt sporenstreks), men det er uheldig at man går over et halvt år uten en gang å få tilbakemelding på at man er henvist.
|
|
|
#164 |
|
Leser
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDet er ikke en fin ting at man bruker lang tid. Hvis man greier å lage et opplegg som gjør at de riktige folkene blir operert så er det jo veldig positivt at det ikke tar lang tid. (Jeg vil anta at det er det som er argumentasjonen for å bruke lang tid - kvalitetsikring)
|
|
|
#165 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDet er jo ikke ventetiden i seg selv som er avgjørende. Poenget er hva som skjer i denne ventetiden. Den tida man bare går og venter på at noe skal skje, er jo egentlig mer eller mindre bortkastet. Den tida man derimot er i en eller annen form for aktiv behandling, kurs, veiledning eller hva det nå måtte være, er derimot svært verdifull. For min del har det vært en lang tankeprosess. Jeg har fått viktige innspill hver gang jeg har vært på sykehuset til konsultasjoner og senere på kursene. Dette har vært ting som jeg har trengt å jobbe med og det har tatt tid. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Textrovert
|
Jeg tror ingen blir operert på offentlig sykehus etter bare 1 år. Jeg tror at de fleste må vente bortimot to år eller over. Da legen min sjekket på Bærum for meg i fjor, fikk vi beskjed om at jeg måtte vente ett år på første konsultasjon og så var det 8-12 måneders ventetid etter det på å få operasjon. Dette går selvsagt i bølgedaler. Året før hadde det vært nede i 16 måneder på Bærum, men nå er det altså opp igjen.
|
|
|
#167 |
|
Textrovert
|
Nemlig. Og går man og venter i fire år, så er det rimelig mye dødtid der, altså. Og det er virkelig ikke bra.
|
|
|
#168 |
|
Leser
|
Ja, jeg er enig.
|
|
|
#169 |
|
Så vidt jeg har fått med meg, er det først og fremst et kapasitetsproblem. Bærum har 1 kirurg som virkelig kan GBP og han opererer 6 personer i uka. De har ikke kapasitet til å kjøre flere gjennom kurs og forundersøkelser osv helle med det budsjettet de har pr i dag. Så de lange ventetidene er nok først og fremst et spørsmål om kapasitet og økonomi. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
superbruker
|
Først venter man i kø. Da skjer ikke noe.
Livet går fra en mens man venter. Jeg har i hvert fall tenkt langt og lenge på hva jeg vil og hvorfor. Jeg bad første gang om å bli henvist for 5 år siden. Jeg ble overtalt av legen til å prøve enda en gang om å gå ned i vekt på egenhånd. Jeg gikk ned 30 kg og senere opp 20 kg. Jeg vil bli meg selv igjen.
|
|
|
#171 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Kalla fakta og gastric bypassFor min del handlet det like mye om datteren min som om meg selv. Jeg var IKKE en særlig god mor i tiden før jeg ble operert. Jeg var deprimert store deler av tiden, og jeg orket ikke å gjøre noe særlig pga. kortpustethet osv. Jeg er glad hun bare var 3 år da jeg ble operert, jeg ville ikke at hun skulle ha den mora hun hadde særlig mye lenger, så det var også en grunn til at jeg tok det privat. Jeg griner når jeg tenker tilbake på den tiden, og bare tanken på å gå sånn i flere år, utsette datteren min for det, og i tillegg faktisk IKKE ha sønnen min i det hele tatt gjør meg helt nummen. Men jeg hadde det jo fryktelig i den tiden da, heldigvis har ikke alle det sånn. Men som de andre her sier, jeg synes ikke akkurat årelang ventetid kan trekkes frem som noe positivt når det kun dreier seg om kapasitetsproblemer og det blir ren dødtid for pasienten.
|
|
|
#172 |
|
Joda, bl.a. Haugesund har nå knapt et års ventetid. I Bærum er det høyst variabelt. Noen av de som ble operert samtidig med meg, hadde ventet et drøyt år. Jeg ventet i 21 mnd, sannsynligvis fordi jeg først ble henvist til Aker (de samarbeider og fordeler en del pasienter mellom seg). |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg skjønner deg veldig godt, Propella.
|
|
|
#174 |
|
Textrovert
|
Sant nok. Men selv om BMI sier lite, så vil jeg SE den personen som er sterkt overvektig med en BMI på 30, altså.
|
|
|
#175 |
|
Textrovert
|
Ja, det var derfor legen min først sa at hun trodde det var ca. ett år. Men siden den gang var det en boom av pasienter som ønsket operasjon, så innen de sendte henvisning for meg, så hadde ventetiden økt drastisk.
|
|
|
#176 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg føler meg for øvrig som en spaltet personlighet i denne diskusjonen.
|
|
|
#178 |
|
heimføing
|
Det synes jeg også. Nå aner jeg ikke noe om andre som er aleris-opererte, men jeg er ikke sikker på at alle gjør et like veloverveid valg som du. Jeg har inntrykk av at du var i prosessen i lang tid før du ble operert, selv om det tok kort tid fra du bestemte deg. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDivine - hvordan i alle dager skal man kunne diskutere om det stadig skal skje en diskusjon om hvorvidt du er et dårlig menneske eller ikke? Det er helt umulig å svare på de spørsmålene du stiller når du knytter det opp sånn. |
|
|
|
#180 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassIkke setter jeg pris på å kalles arrogant heller. |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|