Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Skallklær - jøss!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 10:05   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skallklær - jøss!

Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på skallklær og vanlige dresser som f.eks. ReimaTec og Ticket. De er jo også vanntette, vindtette og pustende.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:06   #2
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på skallklær og vanlige dresser som f.eks. ReimaTec og Ticket. De er jo også vanntette, vindtette og pustende.

Reima og Ticket i vårdressutgave er skallklær.
Reima har vanntetthet på 10 000, Ticket på 8000.

Gammel 15-03-11, 10:18   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Men vanlig regntøy er da ikke så fælt? Mine bruker Trolldresser (som sikkert kan kvalifisere som "skalltøy") og regntøy og jeg har aldri tenkt at ungene har vært mer klamme eller hatt det mer ubehagelig i regnsettene enn i Trolldressene. Ikke har de vært våtere i regntøyet enn i Trolldressene heller.

Jeg dulter veldig på Fryd, kjenner jeg, som sier at det er kjipt om barnehageansatte skal pushe dyrt tøy på foreldrene, for det er ingen tvil om at Reima etc er for dyrt for mange, for ikke glemme POP og Isbjørn. Det er jo ikke sånn at ei våt ullbukse er ensbetydende med mistrivsel ute og kronisk lungebetennelse heller, for å sette det på spissen.

For all del, man må selvfølgelig få være kjempefornøyd med diverse dyrt skalltøy og tipse i vei om hvor bra man synes det er, og jeg håper jeg ikke virker surmaget her, men jeg synes det er litt dumt om det skal framstå som det eneste saliggjørende og Riktige.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:24   #4
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

men jeg synes det er litt dumt om det skal framstå som det eneste saliggjørende og Riktige.

Nei, selvsagt er ikke skallklær det eneste riktige. Mange er fornøyd med regntøy og da bruker man selvsagt det. Men man må fremdeles ha annet tøy i tillegg som brukes når det ikke regner

Men vi som har, som Lille Rosin sier, sett lyset, synes det er fint å opplyse dette da det er mange som sliter med våte og kalde unger på vår og høst, til tross for regntøy.

Det er jo en stor fordel med FP, at man kan dele gode erfaringer

At barnehageansatte pusher dyrt yttertøy, synes jeg ikke er riktig da det er mange som ikke har råd til dette, og vil stilles i en lei situasjon.
Men dersom man opplever søkk våte unger dag etter dag...og om ungen viser mistrivsel fordi h*n er våt og kald, så synes jeg de kan få lov til å hinte om at det kanskje kunne vært lurt å prøve ett annet regnsett eller skallklær.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:29   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker skallklær.
Regntøy liker jeg virkelig ikke, så det har vi ikke. Vi bruker kun skalkklær og barnehagen er endelig overbevist om at det fungerer helt fint å ikke ha regntøy.
Vi har brukt Reima og Troll dresser, helly hansen, skogstad og nå Isbjørn todelt.

Kjøper alltid på salg jeg da, da blir det ikke så dyrt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:36   #6
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Viss nokon kan vise meg skallkle sett i prisklasse 5-600,- så kom med det. Har to unger som trenger nytt yttertøy no og dette er sånn ca det eg har råd til pr unge.

De skallklærne vi har hatt har kostet omtrent så mye, men jeg har kjøpt alt på salg. Tror ikke reflex sine klær er så dyre, ellers så har jeg funnet mye bra og billig på OBS når de har tilbud. Men jeg tror reflex kommer ut sånn ca i det prissegmentet på fullpris, og vi har vært fornøyd med allværsbuksene derfra.

Gammel 15-03-11, 10:26   #7
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg dulter veldig på Fryd, kjenner jeg, som sier at det er kjipt om barnehageansatte skal pushe dyrt tøy på foreldrene, for det er ingen tvil om at Reima etc er for dyrt for mange, for ikke glemme POP og Isbjørn. Det er jo ikke sånn at ei våt ullbukse er ensbetydende med mistrivsel ute og kronisk lungebetennelse heller, for å sette det på spissen.
.

Hos oss er det jeg som pusher barnehagen. De kommer aldri med type Reimaønsker for barna. Har aldri hørt de anbefale noe som helst.

Gammel 15-03-11, 10:21   #8
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lillebror ble klissvåt i sine P.oP skallklær i går (todelt), men da han forklarte meg hva han hadde gjort så skjønte jeg hvorfor. Assistenten fortalte at de hadde puttet jakka nedi buksa, og Lillebror fortalte at han hadde akt på magen. Sannsynligvis i en diger vanndam/slushdam. Han fikk med seg fjorårets P.oP-dress i dag, håper det går bedre.

Gammel 15-03-11, 10:18   #9
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jupp, som NIN sier.

Det er nettopp et "skall" klærne fungerer som, så tar man på klær under på etter lag-på-lag prinsippet, avhengig av temperatur.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:27   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Min eldste som nå er 15 år snakker ennå om hvor fælt det var den tida da hun måtte ha på seg dress med regnbukse utenpå i barnehagen. "Det var så klamt og trangt og ekkelt, mamma" sier hun nå. Disse kommentarene kommer hvis hun ser barn som har på seg det, og av og til når hun ser hva lillebroren har på seg nå. Lillebroren har reimatec + dress og har trenger derfor ikke et lag til utenpå for å holde seg tørr.

Jeg skjønner at noen syns det er frustrerende at barnehageansatte "pusher på" dyre klær på foreldre, og skaper en merkebevissthet som ikke er ønskelig. Samtidig ser de jo mange barn med mange forskjellige type klær på seg, og har kanskje erfaring med at Reima, Troll, Ticket osv faktisk er bedre klær, og at det kanskje er ment som gode anbefalinger.

Vi kjøper forresten ofte vintertøyet på salg på våren, slik at en reimatec pluss dress, som koster 1800 på fullpris, får vi for 900. Da er det ikke så dyrt. Som oftest kan den selges videre til noen hundrelapper også, og da er den ikke mye dyrere enn andre klær.

Gammel 15-03-11, 10:55   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vårdressene blir jo skallklær, vintertøyet blir skallklær med fôr. Skallklær er jo bare en betegnelse på ufôret tøy med pustende, vann- og vindtett yttermembran. Yttermembranene har forskjellige navn, alt etter produsent: Reimatec fra Reima, Dermizax fra Bergans, Hellytech fra Helly Hansen, osv. Gore Tex er vel den mest kjente.

Enn så lenge så kan ikke poden bruke ufôret om vinteren. Han er alt for lite glad i å kle på seg flere lag under. Minsten er en frostpinne, så han tror jeg uansett det ville vært vanskelig å kle varm nok. Men vi voksne bruker Dermizaxplagg fra Bergans, året rundt.

Gammel 15-03-11, 10:57   #12
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Jeg må innrømme at jeg er helt grønn på dette området.
Er dette skallklær?

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:59   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vårdressene blir jo skallklær, vintertøyet blir skallklær med fôr. Skallklær er jo bare en betegnelse på ufôret tøy med pustende, vann- og vindtett yttermembran. .

Men der motsier du jo deg selv? Vintertøyet er skallklær med for, men skallklær er uforet?

Ellers så kjenner jeg godt til alle disse typene klær, jeg har bare aldri helt skjønt "skall-begrepet".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:02   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men der motsier du jo deg selv? Vintertøyet er skallklær med for, men skallklær er uforet?

Ellers så kjenner jeg godt til alle disse typene klær, jeg har bare aldri helt skjønt "skall-begrepet".

Ja, når man snakker om skallklær så er det som regel de ufôrede variantene man sikter til. Helårs. Men hos mange av produsentene så er vintertøyet laget med samme "skall", bare at de er fôret i tillegg. Membranen er den samme, om du skjønner. En dunjakke, derimot, er ikke et "fôret skallplagg", for den har ikke samme yttermembranen.

Gammel 15-03-11, 11:05   #15
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Viss nokon kan vise meg skallkle sett i prisklasse 5-600,- så kom med det. Har to unger som trenger nytt yttertøy no og dette er sånn ca det eg har råd til pr unge.

Vi har vært veldig fornøyd med Reflex jakke og bukse som var kjøpt i fjor høst i alle fall. Stormberg og Skogstad har jeg ikke prøvd på ungene, men har selv en tynn Skogstadbukse som jeg er strålende fornøyd med. Jeg kjøper ikke rådyre klær til ungene som de skal ha med på skolen. Vi handler også mye på salg, noe som er et must når en har 3 barn i tilfelle. Handler på slutten av sesongen året før mye. Akkurat nå er alt til neste vinter handet inn av både ytterklær og vinterutstyr til 50%.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:00.