|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?
Gjør voksne folk sånn? :åpenbart naiv:
|
|
|
#62 |
|
Pauset
|
Tja. Jeg mener han har noen poeng. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
By the Sea
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg tenker først og fremst at det er synd at enkelte av uttallelsene hans provoserer i så stor grad at det står i veien for det jeg oppfatter som gull i budskapet hans.
|
|
|
#65 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
|
|
|
#66 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg syns det er vissvass å påstå at man er ansvarlig for egne følelser og at ord bare er ord, og at man kan velge å ikke bli såret eller ta seg nær av dem. Det er jo gjennom språket vi bekrefter relasjonene våre, og jeg skulle likt å se den som kan være "Sokrates" når en får kalde skuldre og dårlig skjulte mishagsytringer på jobben dag etter dag.
|
|
|
|
#67 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Vel, selv om jeg synes han bør skille mellom barn og voksne, og at han bør forstå at mobbing er mer enn knyttenever og skjellsord, synes jeg det er modig å ta opp furting, som er på god vei til å seile opp som en av de viktigste sykefraværssgrunnene her i landet. Han setter ord på veldig sentrale problemer synes jeg, og uvitenhet er vel ikke det ordet som slår meg først når jeg leser artikkelen hans. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tror at man bør ikke bli helt usårlig, da har man lite relasjoner igjen.
|
|
|
#69 |
|
Personlig pessimist
|
Det handler mye om å skille mellom tanker og følelser. Hos seg selv. Følelser kan man ikke gjøre så mye med, men de fleste av oss gjør heller ikke så mye med tankene våre. Og dem kan man styre. Jeg har god erfaring med å bli bevisst på hva jeg lar "kverne", og ikke minst hvilke tanker jeg lar dominere. Jeg kjenner det godt når jeg lar negative, destruktive tilbakemeldinger styre hva jeg tenker om meg selv, og man er gjerne sin egen verste fiende.
|
|
|
|
#70 |
|
can-jur
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Men det er jo stor forskjell på om en fyr jeg møter på gata mumler "feita" i det han passerer, han ler jeg godt og oppriktig av, sånne bryr jeg meg ikke en døyt om! og om enkelte av arbeidskolegaene mine (ok, litt surrealistisk å skrive siden mine kollegaer er kyr
|
|
|
|
#71 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Ja, jeg sier ikke at det er enkelt, men man kommer veldig langt med det likevel. Lenger enn om man ikke prøver i det hele tatt. Selv i alvorligere tilfeller av sjikane og overgrep.
|
|
|
|
#72 |
|
can-jur
|
Men det er noe helt annet enn å si at det ikke finnes mobbing altså.
|
|
|
|
#73 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg tror ofte det første steget kan være å innse at man ble lei seg, lot følelsene ta overhånd, og aldri hentet seg inn igjen.
|
|
|
|
#74 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jeg er ikke helt enig med deg her. Barn er ikke ansvarlig for at ord fra andre sårer, men voksne er ansvarlig for å lære barn - og seg selv - at ord kun har den makten mottakeren gir dem. Og for øvrig, jeg har tatt en Sokrates ved flere anledninger i mitt liv, det hjelper utrolig bra. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
maler
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Ord og blikk har bare den makten man tillegger dem. Men det er ofte ikke de sterkeste i utgangspunktet som mottar stygge blikk og lite velmenende ord fra kollegaer. Og når ting blir sagt mange nok ganger og fra personer som betyr noe, blir det vanskelig å overse. Da skal man være rimelig sterk eller rimelig ufølsom selv. Men jeg er helt enig i at det er greit å sette fokus på hvor grensen for hva som kalles mobbing går.
|
|
|
#76 |
|
Passiv
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg mener at det ikke kan være slik at enhver som sier at han eller hun mobbes skal oppfattes, behandles og hensyntas som om dette er en udiskuterbar sannhet. Det er jo en del i samfunnet vårt som er dårlig tunet mot resten av verden, småting treffer mer enn hos andre, de blir lettere lei seg eller takler motgang eller mangel på medgang dårligere. |
|
|
|
#77 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Selv om det er grunn til å nyansere, særlig ifht skillet mellom voksne og barn, syns jeg Andersen har mange poenger og at folk hopper i skyttergravene og nærmest - ja - mobber ham. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
maler
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Men hvis man ikke skal ta folk som føler seg mobbet på alvor per default, hvem skal da definere hva som er godt nok til å kalles mobbing og dermed kreve tiltak? Skal det være blåmerker? Skal det hagle ukvemsord? Skal alle de andre også være enige i at det er mobbing som foregår? Det er jo sjelden tilfelle. Og det er endel ledere som er fullstendig uten vett og forstand. Kanskje mobber de ikke, men de ser heller ikke at deres posisjon gjør at ord og handlinger derfra veier vesentlig tyngre enn fra hvermannsen. Og det kan det bli såre følelser av selv om leder ikke har ment å mobbe.
|
|
|
#79 |
|
Passiv
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg tror det må skapes noen rutiner som skal iverksettes ved mistanke om mobbing. Hvor det er slik at man må undersøke om tiltak mot mobbing skal settes i gang, eller om det er helt andre ting som trengs. Har man en mobbesak så har man faktisk mobbere. Har man andre problemer så vil det bli nesten umulig å løse den om man starter med å beskylde noen for mobbing som overhodet ikke mobber eller forstår påstanden. |
|
|
|
#80 |
|
Passiv
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Også er det ikke automatikk i at arbeidsplassen er problematisk drevet om det fremkommer en mobbepåstand. Ofte vil det jo være det, men ikke alltid. Det er en del snodige typer der ute som jobber et sted de også. |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|