07-03-11, 10:17
|
|
|
Passiv
|
Sv: Motorsykkellappen
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Når det gjelder motorsyklister og ulykker så vil jeg si noe.
Jepp. Statistikken for alvorlige skader og dødsfall på motorsykkel er verre enn med bil. Derom hersker ingen tvil.
Men det går ikke an å si at risikoen for å dø i trafikken er økt med 12 ganger'n og da er det farlig.
Det dør svært få, som i nesten ingen, damer i førtiårene på motorsykkel. Eller damer i det hele tatt. Dermed kan man misbruke statistikken og si at det er trygt for kvinner å kjøre motorsykkel - særlig for voksne kvinner. Tryggere enn å ha livmor, siden det dør (jeg har ikke sjekket tallene, det er bare meningen å illustrere) flere kvinner av kreft i livmoren enn av å kjøre motorsykkel.
Dernest kan man se på kjørestil og ulykker. Choppere fra Japan er ikke veldig representert i ulykkesstatistikkene. Dette kommer selvsagt av at kjørestilen er en helt annen med en sånn sykkel enn med en sportsracer.
Så kan man argumentere med at det er mange andre i trafikken, så selvom den som kjører sykkel er forsiktig selv så kan det gå galt.
Vel. Etter tyve år med sykkellappen og ganske mange kilometer langs veiene mener jeg meg berettiget til å si at man som aktiv motorsyklist kan gjøre særdeles mye for å unngå å skades som følge av andres uvett i trafikken. For eksempel går man ikke ut fra at folk overholder vikeplikt. Man husker på at mange bilister tar ut det de har av frustrasjoner på å bølle i trafikken og har ekstra marginer når man kjører forbi, skal ut på vei, gjennom kryss osv. Man er bevisst på at man vil sees som en som kommer sakte av de fleste bilister og kommer dermed ikke i 180 km/t inn i kryss. Osv. Man tar en mengde forhåndsregler og da går det stort sett alltid bra.
På motorsykkel som i alle andre trafikkgreier er det de unge mennene med hjerner som ikke greier å kalkulere risiko som står for de styggeste tallene i statistikkene.
:amen:
|
|
|
|