Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?
Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Hørt om hva som ofte skjer med varslere? Det er svært lite vip over det, altså.
En annen ting: Mobberen velger gjerne tid, sted og metode. De dummeste er sikkert kjempesynlige Donald-figurer som alle kan se. Mange er mer utspekulert enn det. Det er litt skremmende at en psykolog ikke har fått med seg annet enn den rene voldens skadevirkning. I mine øyne har han noen gode poeng (vi må ruste opp barna våre slik at de ikke blir hjelpeløse i møte med bøllene der ute), men poengene drukner i uvitenhet. Takk og lov for at den mannen ikke jobber på et krisesenter. Gudene skal vite hva han hadde sagt til ofre for psykopater eller andre som har blitt psykisk mishandlet i årevis.
"Ord kan ikke såre!" 
En annen ting: Etter så mye arbeid med å få mobbingen kvinner ofte utsettes for både i skole og arbeidslivet tatt på alvor, synes jeg det er litt trist å se at man applauderer en mann som tydeligvis kun anerkjenner nevekamper a la barslagsmål som mobbing. Jeg trodde vi var kommet litt lenger enn det. At vi var litt smartere og mer innsiktsfulle enn det.
Men, denne psykologen gjør jo ikke så mye annet enn å dokumentere egen uvitenhet. Så, som en motvekt kan man jo kanskje se litt på hva de som har greie på dette (og har gått grundigere til verks enn å synse frem påstander om furting og sånn) sier:
http://psykologi.no/index.php?run=ep...le.view&id=214
Veldig enig. Han har noen gode poenger. Særlig det om at man må gjøre barna mer robuste, men mobbing slik jeg ser det handler ikke om å ikke la stygge kommentarer gå innpå seg, men langvarig utestengelse i sosiale sammenhenger (både fysisk og psykisk). Da nytter det ikke å be "ofrene" skjerpe seg og være mindre nærtagende. Ord og handlinger sårer. Hvordan kan man lære seg det motsatte uten å bli hard, utilnærmelig og følelsesnummet?