|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjester
Nei, det er vel greit. Vi gjør det altså annerledes. Selv om jeg ikke forventer at niåringen min sovner før åtte-halv ni, så kan jeg veldig gjerne be henne legge seg kvart på åtte og ligge og lese litt. Hun har aldri protestert på det, tvert imot gir hun inntrykk av at hun synes det er deilig å roe litt ned på senga før hun sovner. Og så får hun lest leseleksa. Det er et veldig viktig element for oss i dette. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterDa jeg var 13-14 år, husker jeg at jeg kunne legge meg når jeg ville, men at jeg skulle være på rommet til klokka ni eller halv ti eller noe sånt. Da var det voksentid. Jeg sier ikke at jeg skal gjør det samme, men det var altså noe som var vanlig hos oss da. Mine barn er av typen som helst kunne sittet på fanget vårt og snakke hull i hodet på oss døgnet rundt, for å sette det litt på spissen, og noe privattid ser jeg for meg at jeg vil komme til å ønske også når de blir så store at de legger seg senere. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
I mål
|
Roe seg ned og lese for seg selv høres da greit ut, men det er jo noe annet enn argumentet om at man selv trenger voksentid.
Jeg tenker at det må kunne gå an å be barn om å flytte seg fra fanget og slutte å snakke kontinuerlig uten at man må forvise dem til rommet. Å påpeke at man selv ønsker seg litt fred og ro er jo helt greit, men jeg synes det går an å gjøre det uten å forvise dem. Da kan det jo hende de velger å forvise seg selv, men det er jo greit nok. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kontrollfrik
Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterJeg føler du misforstår veldig nå. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
Det er ikke meningen eller vond vilje, men jeg tror jeg melder meg ut av tråden for jeg følger tydeligvis ikke tankegangen her, selv om jeg i utgangspunktet forstod hva du mente i hovedinnlegget. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterDet er helt greit. Jeg føler bare for å presisere tankegangen min: Jeg trenger voksentid, jeg ser for meg at jeg også i framtiden vil trenge voksentid, jeg er ikke redd for å innrømme det og jeg synes jeg kan få lov til å bruke det som argument. Ikke for hva som helst, selvsagt, men jeg så jo at du reagerte på at jeg brukte det som argument. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
I mål
|
For å avslutte da: Jeg forstår godt at du man ønsker å avvikle voksenmiddager og selskap uten barn av og til, og selvsagt er det også forståelig at man ønsker seg voksentid ellers, men jeg er bare ikke med på at man må ordne det ved å sende barn som bor i et hus på rommet sitt tidlig om kvelden - det strider rett og slett imot mitt grunnleggende familieverdisyn. Da får man nå heller finne på noe annet selv, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Selvsagt. Men når klokka er kveld synes jeg likevel det er greit å få unna kveldsstellet og la dem ligge litt å lese før sovetid. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Ikke for meg. Jeg tenker at det er to positive sider av samme sak: Det er kveld, jeg trenger voksentid, de trenger søvn. Og jeg innrømmer gjerne at jeg har behov for voksentid, selv om du altså ikke er enig/ har det behovet selv. Det er en positiv bieffekt av at det er leggetid for barn, men jeg synes ikke den bieffekten skal undervurderes. Mulig jeg er merkelig skrudd sammen/ sprø/ whatever, men jeg vil ikke at ungene mine skal sitte sammen med oss til vi legger oss hver bidige kveld når den tid kommer, men vi får ta det når det kommer. Vi er ikke der ennå. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterJeg blir litt matt av de som drar "familieverdisyn"-kortet. Hva slags verdier er det snakk om som strider mot det som formidles av meg? Det er ikke snakk om å kaste bort unger, stenge dem inne et sted eller hva man nå måtte tro. Det er snakk om å lage soner i huset hvor alle kan drive med det de måtte ønske. Jeg spiller f.eks. mye spill med ungene. Men jeg gjør det ikke 22.30 om kvelden, da vil jeg gjerne ha mulighet til å lese en bok eller se et voksenprogram. Ungenes rom er innredet som små stuer (ihvertfall det ene), siden vi ikke har kjeller- eller loftsstue. Der kan de drive med det de har lyst til. Jeg har ikke noe annet sted å oppholde meg enn i stua. Jeg synes ikke det er greit at de skal spille wii (hypotetisk eksempel, vi har ikke wii) i stua sent på kvelden når de likevel kan gjør det på rommet sitt. Jeg synes derimot stua kan være en voksensone, evt en litt roligere sone, så sent på kvelden. Og jeg synes at mannen og jeg må kunne snakke sammen i vårt eget hjem om ting som ikke angår barna av og til. Hvor skal vi ellers gjøre dette? Kun i senga? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterHos oss er det sånn at hvis vi ber til middagskveld med andre barn enn våre også, så spiser de gjerne parallelt med oss, men ofte ikke ved samme bord. De får altså sitt eget barnebord, får se på tv eller film samtidig eller er så fort ferdig at de bare leker videre. De er ofte på tv-rommet eller rommene sine og flyr litt til og fra i stua. Så er det litt avhengig av situasjonen eller alderen på barna når de blir lagt eller om de er oppe til de ikke orker mer. Men noen ganger er det lagt opp til mer voksenkveld og barna våre er de eneste barna, da får de gjerne se på film på annet rom og vi ber de sove innen et visst klokkeslett (ikke alltid så tidlig, vanlig leggetid er gjerne utvidet i helgene). Men nå til fredag får vi et vennepar som ikke har med datteren sin på middag og da har vi bedt svigers være barnevakt. Hvis ikke, hadde de fått kveldsmat og film på tv-rommet og sovnet der etterhvert. Det er godt å kunne spise mat og drikke vin med masse voksenskravling fra de kommer, og gjerne mer og mer vin med brett-eller kortspill senere, da er det fint å være uten barn. Vi bruker en del barnevakt hvis det er middager/fester uten barn og har egentlig lite middagsbesøk med barn (les: late på å invitere).
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|