Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Eg synes det er eit kjempeparadoks at ein som 16-åring skal kunne vere ansvarleg og moden nok til å kjøre lett motorsykkel og ha sex (og kanskje også å vere forelder), men ikkje ha lov til å ta seg ein halvliter eller to.
Ut i fra det jeg har lært, øker risiko for alkoholavhengighet jo tidligere du begynner å drikke alkohol. Man vet også at lettere tilgjengelighet (noe det vil bli ved lovlig kjøp) fører til økt alkoholforbruk. Økt forbruk fører naturlig nok til økt sjanse for avhengighet. Jeg ser ikke helt den logiske sammenhengen med at 16-åringer får lov til å kjøre motorsykkel. Det er ingen stor fare for å bli avhengig av å kjøre motorsykkel? Eller fare for å kjøre stygt resten av livet?
Mulig jeg blir litt blind altså, for jeg jobber blant annet med folk som sliter med rusavhengighet. De er så mange, og konsekvensene av rusmisbruk er så store. Både for de som rammes av avhengighet, og deres nettverk og pårørende. Jeg er for alle tiltak som kan begrense økt statistisk mulighet for rusmisbruk. At folk i denne tråden sier "jeg fikk alkohol, og det gikk bra med meg" er forsåvidt ikke så relevant så lenge statistikken sier at risikoen øker betraktlig.