|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Men om jeg mente at alle barn står i fare for at de kan bli kortvokste eller få dårlig sans for humor om de tar MMR-vaksine, men at jeg tar inn over meg hvor alvorlig disse sykdommene er, og konkluderer med at det er fint at man har et vaksineprogram som de fleste følger, så er det jo greit.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er enig i det altså. Men hun har ikke sagt klart, eller jeg har ikke oppfattet det, hva hun egentlig mener.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Nei, hun har jo ikke det. Men hun har antydet ganske kraftig da. |
|
|
|
#5 |
|
ctrl+z
|
Jeg kan godt skjønne at det er sårt og vanskelig når dere opplever at dette har skjedd med dere, ingen problem. Det jeg derimot har et problem med er at det direkte antydes at det er gitt at vaksinen har skylden og det vet dere vel strengt tatt ikke?
|
|
|
#6 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bare for å være djevelens advokat: Det er ikke bevist at man ikke kan få autisme av vaksine. Det kan man faktisk ikke bevise. I beste fall kan man med svært stor sannsynlighet mene at det ikke er slik at det er en sammenheng. Men helt sikker kan vi ikke være.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Det er også bevist at det ikke er noen overrepresentasjon av autisme hos de vaksinerte kontra de ikke vaksinerte. |
|
|
|
#8 |
|
ihuga feminist
Det er riktig, men da er du inne på statistiske metoder for bevisførsel. Det beviser ikke at det er umulig å få autisme pga vaksinasjon. Det beviser at sannsynligheten er svært svært svært liten. Men den er der.
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Det er sant. Men det blir jo litt sånn at siden det ikke er noen som har bevist at det ikke er umulig å få for eksempel hjernekreft av MMR-vaksinen, kan man ikke utelukke at det er utløsende faktor i endel tilfeller. Eller en hvilken som helst annen sykdom med litt uklare årsaksforhold. For siden de fleste barn får vaksiner og dette er sykdommer som viser seg i omtrent samme aldersgruppe skal det noe til å bevise at det over hodet ikke kan spille en rolle hos noen. Det blir jo statistiske sannsynligheter, og det er autisme som har vært mest populært å snakke om. Men det er vel ikke mer sannsynlig enn enhver annen sykdom som opptrer i samme aldersgruppe og som ikke har noen bevist sammenheng med vaksiner annet enn fordi det rammer samme aldersgruppe.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#11 |
|
ihuga feminist
Dette har du selvsagt rett i. Spesielt det med autisme som vi jo slett ikke vet om har noen utløsende årsak eller om det "bare er noe som skjer". Ellers bare spikker jeg fliser på smilefjes' innlegg, altså.
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Det er riktig, man snakker vel ikke om "bevist" i medisinsk forskning, bare om hva som er mer eller mindre sannsynlig. Det er bevist at fyren jukset. Men det er ikke bevist så mye annet. Men det er overveiende mer sannsynlig at MMR-vaksinen ikke gir autisme, enn at den gjør det. Jeg hadde helt sikkert reagert som Pesten jeg også, om det var mitt barn som utviklet autisme etter en vaksine. Eller ME eller hva har du. Det ligger jo i oss å forsøke å finne en forklaring på hva som skjer. Jeg hadde dog neppe misjonert for at andre skulle la være å ta vaksinen.
|
![]() |
| Emneord |
| folkets info, hpv-vaksinen, klassiker |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|