Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-11, 14:56   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er en åpenbar mulighet for at jeg bommet altså. Jeg trodde Pesten mente at alle barn står i risiko for autisme ved MMR-vaksinen.

Men om jeg mente at alle barn står i fare for at de kan bli kortvokste eller få dårlig sans for humor om de tar MMR-vaksine, men at jeg tar inn over meg hvor alvorlig disse sykdommene er, og konkluderer med at det er fint at man har et vaksineprogram som de fleste følger, så er det jo greit.

Koko-het er ikke en dikotom variabel, det er jo en glidende overgang fra Koko City til Sanityville.

Gammel 16-02-11, 15:01   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men om jeg mente at alle barn står i fare for at de kan bli kortvokste eller få dårlig sans for humor om de tar MMR-vaksine, men at jeg tar inn over meg hvor alvorlig disse sykdommene er, og konkluderer med at det er fint at man har et vaksineprogram som de fleste følger, så er det jo greit.

Koko-het er ikke en dikotom variabel, det er jo en glidende overgang fra Koko City til Sanityville.

Eksempelet er sært. Siden jeg pleier å være så lat at jeg bare tar de rådene du kommer med og ikke tenker stort mer over det. :lillesøsterkompleks:

Men sånn ellers - om noen serverte en liste over bivirkninger som er påvist eller sannsynliggjort i en eller annen seriøs vitenskapelig grad så er det forsåvidt grei skuring. Det er jo utvilsomt bivirkninger ved en del vaksiner.

Dersom noen insisterer på å fortsette å fortelle om en bivirkning som vitenskapelig er bevist at faktisk ikke er der så mener jeg det ikke er like greit. Pesten knytter jo utvilsomt sammen en tråd med autisme og MMR - som faktisk ikke har noen tråd mellom seg. Og det er ikke greit. Om Pesten skrev at eldstebarnet reagerte så heftig på den vaksinen at jeg ikke tør vaksinere de andre - greit nok. Men akkurat det å komme med en bivirkning som ikke er med er ikke greit.

Synes jeg da.

Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 15:03   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eksempelet er sært. Siden jeg pleier å være så lat at jeg bare tar de rådene du kommer med og ikke tenker stort mer over det. :lillesøsterkompleks:

Men sånn ellers - om noen serverte en liste over bivirkninger som er påvist eller sannsynliggjort i en eller annen seriøs vitenskapelig grad så er det forsåvidt grei skuring. Det er jo utvilsomt bivirkninger ved en del vaksiner.

Dersom noen insisterer på å fortsette å fortelle om en bivirkning som vitenskapelig er bevist at faktisk ikke er der så mener jeg det ikke er like greit. Pesten knytter jo utvilsomt sammen en tråd med autisme og MMR - som faktisk ikke har noen tråd mellom seg. Og det er ikke greit. Om Pesten skrev at eldstebarnet reagerte så heftig på den vaksinen at jeg ikke tør vaksinere de andre - greit nok. Men akkurat det å komme med en bivirkning som ikke er med er ikke greit.

Synes jeg da.

Jeg er enig i det altså. Men hun har ikke sagt klart, eller jeg har ikke oppfattet det, hva hun egentlig mener.

Gammel 16-02-11, 15:06   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er enig i det altså. Men hun har ikke sagt klart, eller jeg har ikke oppfattet det, hva hun egentlig mener.

Nei, hun har jo ikke det. Men hun har antydet ganske kraftig da.

Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 15:34   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Nei men storebror fikk diagnosen barneautist som 3 åring og han var "normal" fram til han var 15 mnd. Ifølge helsesøster som ikke kjente han igjen etter MMR.og som sier at NOE skjedde etter vaksinen. Derfor tørr jeg ikke la søstrene få den. De ville heller ikke dele den opp til meg så da var valget enkelt.
Jeg trenger ikke belæring og info om at MMR ikke gir autisme og dere trenger IKKE å vise til div artikler om temaet. Jeg har gjort opp min mening om MMR og den står jeg fast ved.

Jeg kan godt skjønne at det er sårt og vanskelig når dere opplever at dette har skjedd med dere, ingen problem. Det jeg derimot har et problem med er at det direkte antydes at det er gitt at vaksinen har skylden og det vet dere vel strengt tatt ikke?

Tipset om å ikke involvere seg i en diskusjon omkring temaer som er såre er godt, synes jeg.

Gammel 16-02-11, 16:18   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Dersom noen insisterer på å fortsette å fortelle om en bivirkning som vitenskapelig er bevist at faktisk ikke er der

Bare for å være djevelens advokat: Det er ikke bevist at man ikke kan få autisme av vaksine. Det kan man faktisk ikke bevise. I beste fall kan man med svært stor sannsynlighet mene at det ikke er slik at det er en sammenheng. Men helt sikker kan vi ikke være.

MEN! Det er heftig dokumentert at "forskeren" som påstod at MMR fører til autisme bedrev juks og fanteri. Én ting er om han bedrev slett forskningsarbeid, men det har jo vist seg at han regelrett var kjøpt og betalt, og bevisst gikk inn for å få et ugyldig resultat.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:20   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Bare for å være djevelens advokat: Det er ikke bevist at man ikke kan få autisme av vaksine. Det kan man faktisk ikke bevise. I beste fall kan man med svært stor sannsynlighet mene at det ikke er slik at det er en sammenheng. Men helt sikker kan vi ikke være.

MEN! Det er heftig dokumentert at "forskeren" som påstod at MMR fører til autisme bedrev juks og fanteri. Én ting er om han bedrev slett forskningsarbeid, men det har jo vist seg at han regelrett var kjøpt og betalt, og bevisst gikk inn for å få et ugyldig resultat.

Det er også bevist at det ikke er noen overrepresentasjon av autisme hos de vaksinerte kontra de ikke vaksinerte.

Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:22   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Det er også bevist at det ikke er noen overrepresentasjon av autisme hos de vaksinerte kontra de ikke vaksinerte.

Det er riktig, men da er du inne på statistiske metoder for bevisførsel. Det beviser ikke at det er umulig å få autisme pga vaksinasjon. Det beviser at sannsynligheten er svært svært svært liten. Men den er der.

Gammel 16-02-11, 16:26   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er riktig, men da er du inne på statistiske metoder for bevisførsel. Det beviser ikke at det er umulig å få autisme pga vaksinasjon. Det beviser at sannsynligheten er svært svært svært liten. Men den er der.

Det er sant. Men det blir jo litt sånn at siden det ikke er noen som har bevist at det ikke er umulig å få for eksempel hjernekreft av MMR-vaksinen, kan man ikke utelukke at det er utløsende faktor i endel tilfeller. Eller en hvilken som helst annen sykdom med litt uklare årsaksforhold. For siden de fleste barn får vaksiner og dette er sykdommer som viser seg i omtrent samme aldersgruppe skal det noe til å bevise at det over hodet ikke kan spille en rolle hos noen. Det blir jo statistiske sannsynligheter, og det er autisme som har vært mest populært å snakke om. Men det er vel ikke mer sannsynlig enn enhver annen sykdom som opptrer i samme aldersgruppe og som ikke har noen bevist sammenheng med vaksiner annet enn fordi det rammer samme aldersgruppe.

Gammel 16-02-11, 16:34   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er sant. Men det blir jo litt sånn at siden det ikke er noen som har bevist at det ikke er umulig å få for eksempel hjernekreft av MMR-vaksinen, kan man ikke utelukke at det er utløsende faktor i endel tilfeller. Eller en hvilken som helst annen sykdom med litt uklare årsaksforhold. For siden de fleste barn får vaksiner og dette er sykdommer som viser seg i omtrent samme aldersgruppe skal det noe til å bevise at det over hodet ikke kan spille en rolle hos noen. Det blir jo statistiske sannsynligheter, og det er autisme som har vært mest populært å snakke om. Men det er vel ikke mer sannsynlig enn enhver annen sykdom som opptrer i samme aldersgruppe og som ikke har noen bevist sammenheng med vaksiner annet enn fordi det rammer samme aldersgruppe.

Jepp. Du får ikke kraftigere bevis enn mangel på bekreftelse når ting er såpass kompliserte. Det er enklere i min verden hvor vi kan bevise at ting ikke er påvist også - ikke bare når de er påvist. Ihvertfall stort sett.

Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:38   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette har du selvsagt rett i. Spesielt det med autisme som vi jo slett ikke vet om har noen utløsende årsak eller om det "bare er noe som skjer". Ellers bare spikker jeg fliser på smilefjes' innlegg, altså.

Gammel 16-02-11, 16:52   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er riktig, man snakker vel ikke om "bevist" i medisinsk forskning, bare om hva som er mer eller mindre sannsynlig. Det er bevist at fyren jukset. Men det er ikke bevist så mye annet. Men det er overveiende mer sannsynlig at MMR-vaksinen ikke gir autisme, enn at den gjør det. Jeg hadde helt sikkert reagert som Pesten jeg også, om det var mitt barn som utviklet autisme etter en vaksine. Eller ME eller hva har du. Det ligger jo i oss å forsøke å finne en forklaring på hva som skjer. Jeg hadde dog neppe misjonert for at andre skulle la være å ta vaksinen.

Og jeg synes faktisk ikke at det er rart at man kan bli skeptisk til vaksiner, som HPV-vaksinen, når man leser ting som dette på nyhetssider:

http://www.abcnyheter.no/borger/borg...ngseksperiment

Nå er jo dette også bare en haug med påstander, og så vidt jeg forstår er det ikke en nyhetssak, men en kronikk. Men med mindre man går direkte inn i kildene, og de fleste gjør jo ikke det, så kan man jo bli litt skeptisk av å lese dette. Dette var linket til hos en FB-venn, og selv om jeg er en som i utgangspunktet er positiv til HPV-vaksinen (som min fjasing i denne tråden ganske riktig har gitt uttrykk for. ), så kjenner jeg at jeg nok skal inn og lese en god del artikler om vaksinen på Pub-Med før jeg tar en endelig avgjørelse om hvor vidt datteren min skal få den vaksinen.

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.