|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Skjønar ikkje heilt kva eg gjer i denne tråden som har ei jente som kjem til å bli sittande i bilsete til ho blir konfirmert, med sine 20 kg og snart ni år. Mange av hennar venner sitter no utan bilsete. Så langt sitter ho i setet utan å klage, men snart vil ho vel vere den einaste. Bilsikring er ikkje så høgt prioritert her me bur.
|
|
|
#2 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Jeg spurte i butikk (Torshov Bilrekvisita, ) og fikk til svar at Trygg Trafikk o.l. ikke kan gjøre annet enn å si at barn ikke skal sitte i beltestol hvis de passerer vektgrensa, av en grunn at så lenge setene ikke er testet og godkjent for mer enn 36 kg så forplikter de å ikke anbefal bruk lenger. MEN den ansatte (som er rå på sikring av barn i bil, best i butikken der) sa også at så lenge de samtidig sier at de helst vil at barn opptil 150 cm skal bruke beltestol, (de forsøktejo å innføre ny regel for noen år tilbake), så er det jo visse tolkningsmuligheter der for hva de egentlig har lyst å si, men ikke kan si. Og hun sa at fordelene medå bruke beltestol ikke forsvinner bare fordi vektgrensa passerer, så lenge barnet sitter greit/passer i beltestolen.
|
|
|
#3 |
|
superbruker
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/
Jeg har nettopp måtte svelge den kamelen at storepropellen på 12 år (blir 13 i år) får lov til å sitte uten pute. Han er ca 143 cm og 34 kg. Han er den eneste i klassen som har brukt pute/bilstol de siste 2-3 årene i klassen. Greit nok er han liten men ikke så liten. Det er faktisk bare et halvår igjen så begynner gutten på ungdomskole. Med tanke på han vektoppgang og spising så tror jeg ikke at han passerer 36 eller 150 cm før et godt stykke inn i 8 klasse. Mellomstepropellen derimot har passert vektgrensen og satt veldig ubehagelig i sete. Ryggen måtte vi ta bort når den ble for smal over skuldrene. Det gjaldt både store og mellomstepropellen. At lillesøster passerte (vekt)grensen før storbror var en stor krise. Hun satt på pute lenge etterpå men til slutt når hun måtte hun få slippe. Det ble for trangt.
|
|
|
#4 |
|
intro
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/
Ja, etter disse reglene hadde jeg faktisk nesten blitt sittende i beltestol til konfirmasjonsalderen - jeg veide 35 kg da jeg var 13.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|