Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg tenker at lærere som sier at de jobber utrolig mye mer enn det de faktisk får betalt for gjennom avspasering selv er med på å bygge opp under en del fordommer mot lærere. Sier ikke at det gjelder deg, men generelt hører jeg ofte lærere hevde dette. Jeg har for øvrig presisert mange ganger i tråden at lærere ikke jobber mindre enn andre, så jeg er ikke med på at jeg bare er med på å bygge opp fordommer.
Men sånn for å prøve å få litt fakta på bordet her, ikke bare synsing: Vi har 5 uker ferie, ikke sant? Da har vi 4 uker igjen som vi avspaserer, ja? Det er disse ukene "folk flest" har problemer med å svelge, går jeg ut fra, i og med at alle jo har fem uker ferie. Hvis vi ganger 38 t (jeg får ikke komma til å virke på kalkulatoren) med fire, lander vi på152. Det vil si at vi får sånn ca 152 timer avspasering. Det er da litt, og det kan stemme noenlunde med det jeg jobber utover normal arbeidstid i løpet av det konsentrete arbeidsåret jeg tross alt har. Jeg skal ikke banne på at jeg aldri har lagt over det- ny jobb, nyutdannet, nye fag, fører alltid til litt ekstra arbeid, men stort sett ligger jeg der jeg skal være.
Med andre ord. Jeg sier ikke at det aldri eksisterer lærere som jobber mer, men jeg synes helt ærlig det er rart om en og samme lærer går år etter år og jobber hundre timer gratis.
Dere har da ikke ni uker ferie?
Ungene mine har 190 skoledager. Dette er 38 uker. Lærerne har i tilleg fem planleggingsdager - da er vi oppe i 39 arbeidsuker.
Da er det tretten uker igjen. Minus fem uker ferie så ender vi på åtte uker mer på en lærer. Hvilket igjen gir 300 timer per år. Dermed jobber lærere altså 45 timers uker mot tretten uker ferie/avspasering. Jeg jobber rundt 50 timers uker, men la oss si at jeg jobber 45 timer jeg også sånn for å være sikker på å ikke legge på for mye. Med åtte ekstra uker arbeid så ender jeg da med 360 timer mer arbeid per år.
Jeg klager ikke på lønna jeg altså. Men jeg tror nok ikke timelønna er så hoppende ulik en lærer med fulle tillegg og ansienniteter når alt kommer til alt. Forskjellen er at læreren får mer avspasering i ferier, mens jeg får overtiden utbetalt.
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Akkurat det er en utfordring som gjelder alle typer unge arbeidstakere i alle typer jobber, og jeg for min del er slett ikke sikker på at det er feil at unge arbeidstakere jobber fletta av seg for å lykkes når man er ny i arbeidslivet.
Den der "jobbe bare til det er godt nok", er en luksus som eldre arbeidstakere kan unne seg, nettopp fordi man har opparbeidet seg nok erfaring til å få gode resultater uten å jobbe like hardt og fordi man har opparbeidet seg nok kunnskap til å vite hvor grensen for godt nok. Og måten man fikk denne kunnskapen på, var jo nettopp ved å jobbe som fy for å perfeksjonere seg da man var fersk i arbeidslivet.
Jeg har sluttet å forberede meg hele natten før viktige presentasjoner, men den viktigste grunnen til at jeg kan det, er jo at alle de nettene jeg jobbet for ti år siden har gjort meg så dyktig at jeg ikke trenger det lenger. Jeg føler ikke lenger at jeg trenger å yte 100 % for å gjøre jobben godt nok. 80 % er mer enn bra nok nå, men da skal det legges til at 80 % av innsatsen i dag fremdeles gir et bedre resultat enn 100 % av innsatsen for ti år siden.
Med andre ord: ferske arbeidstakere har jevnt over bare godt av å strekke seg mot perfeksjonisme. Innen rimelighetens grenser, så klart.
Jeg er veldig, veldig enig. Det er ikke lett å bli erfaren og veldig god uten å gjøre seg sine egne erfaringer. Og dette krever mye arbeid. Jeg tror det er en bra ting.
|