Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?
Tja... jeg synes skoleåret og tilsynsbehov ikke skal ses på som to sider av samme sak. Uansett hva barna skal gjøre når de ikke har skole synes jeg ikke tilsynsbehovet skal avgjøre hvor langt skoleåret skal være. Man kunne helt sikkert utvide skoleåret med en uke eller to, men jeg tror det er godt med en god pause om sommeren. Vi har så kort sommer i dette landet at det er fint med mulighet til å være mer ute disse ukene. Enten de blir passet av foreldrene eller av andre.
Men Norge er et U-land når det kommer til sommertilbud til skoleunger. Mange steder er til og med SFO sommerstengt! Det burde vært et mye bedre tilbud av sommerleirer og sommeropplegg for unger rundtomkring som både ivaretar tilsynsbehov og aktiviseringsbehov.
Når det gjelder vinter/vår- og høstferie synes jeg det hadde vært spennende med et fleksibelt uttak. Kanskje mulighet til å velge en uke innenfor en månedsperiode istedenfor en fastlagt uke som idag. Ikke først og fremst for å få billig sydentur, men for å øke sjansene for å faktisk få innvilget ferie sammen med ungene fra jobben sin side. Det er utrolig rift om disse ukene og det hadde vært bra for familiene om alle som ville kunne ha ferie med barna sine.