Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 14:13   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Det kan jo rett og slett hende man ikke kan jobbe fullt begge to da. Kanskje må man jobbe redusert, enten mor eller far eller begge. Det er bare sånn det er. Jeg innrømmer at jeg får litt sånn "har ikke tid til å ha barn" bismak av dette. Jeg har selv valgt å hoppe av det jeg drev med før for å få kabalen til å gå opp, så det er ikke sånn at jeg ikke selv har kjent på disse greiene.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:16   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det kan jo rett og slett hende man ikke kan jobbe fullt begge to da. Kanskje må man jobbe redusert, enten mor eller far eller begge. Det er bare sånn det er. Jeg innrømmer at jeg får litt sånn "har ikke tid til å barn" bismak av dette. Jeg har selv valgt å hoppe av det jeg drev med før for å få kabalen til å gå opp, så det er ikke sånn at jeg ikke selv har kjent på disse greiene.

Så når noen stiller spørsmål ved den samfunnsøkonomiske kostnaden ved dagens ordning for planleggingsdager i skole og barnehage, så er det fordi man ikke ønsker å prioritere ungene sine? Ærlig talt, apan. Det synes jeg er lavmåls argumentasjon, og langt under din vanlige standard.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:20   #3
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Så når noen stiller spørsmål ved den samfunnsøkonomiske kostnaden ved dagens ordning for planleggingsdager i skole og barnehage, så er det fordi man ikke ønsker å prioritere ungene sine? Ærlig talt, apan. Det synes jeg er lavmåls argumentasjon, og langt under din vanlige standard.

Det siste var jo en kompliment, så takk for det da .

Jeg burde sitert innlegget over her der alle ferier, foreldresamtaler og planleggingsdager trekkes fram som et problem. Dersom alt dette virkelig er vanskelig, mener jeg at man bør se på organiseringen i Familien AS.

Akkurat planleggingsdagene er jeg enig i at man godt kan diskutere en annen løsning på, men jeg synes det er veldig mange andre bemanningsutfordringer i barnehagene som burde vært løst først. Og selv om det samfunnsøkonomisk er en større utfordring med planleggingsdager enn at barnehagen store deler av året er underbemannet grunnet sykefravær, skulle jeg ønske sykefraværsproblematikken ble prioritert.

Gammel 31-01-11, 14:46   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det siste var jo en kompliment, så takk for det da .

Jeg burde sitert innlegget over her der alle ferier, foreldresamtaler og planleggingsdager trekkes fram som et problem. Dersom alt dette virkelig er vanskelig, mener jeg at man bør se på organiseringen i Familien AS.

Akkurat planleggingsdagene er jeg enig i at man godt kan diskutere en annen løsning på, men jeg synes det er veldig mange andre bemanningsutfordringer i barnehagene som burde vært løst først. Og selv om det samfunnsøkonomisk er en større utfordring med planleggingsdager enn at barnehagen store deler av året er underbemannet grunnet sykefravær, skulle jeg ønske sykefraværsproblematikken ble prioritert.

Tja, det kan til tider være riktig komplisert, og "kanskje mor eller far bør jobbe redusert" er ikke det mest gjennomtenkte tilsvaret all den tid dette nok er mest problematisk for de husholdningene hvor det kun er en voksenperson.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:48   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tja, det kan til tider være riktig komplisert, og "kanskje mor eller far bør jobbe redusert" er ikke det mest gjennomtenkte tilsvaret all den tid dette nok er mest problematisk for de husholdningene hvor det kun er en voksenperson.

Det er forståelig, men det er sannelig ikke bare de husholdningene som hevder dette er vanskelig.

Gammel 31-01-11, 14:50   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forståelig, men det er sannelig ikke bare de husholdningene som hevder dette er vanskelig.

Det er helt riktig, men bare fordi spørsmålsstilleren er teit trenger jo ikke svareren være like teit.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:51   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er helt riktig, men bare fordi spørsmålsstilleren er teit trenger jo ikke svareren være like teit.

Jeg er enig i at svaret mitt var lite nyansert. Men jeg mener helt ærlig at dersom husholdningen som helhet har en arbeidssituasjon som gjør at absolutt alt var ferier, fridager, samtaler etc fremstår som helt umulig, bør man alvorlig se om man kan endre på et eller annet. Uten at jeg skal gi fasiten for hva "et eller annet" er.

Gammel 31-01-11, 14:55   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har bare lest, men må si meg enig i så og si alt rine sier.

Pass deg nå, jeg regner med en rødprikk for kaffekommentaren til Elin.

Teofelia og allium: Mange tjener mer enn lærere gjør, og ofte er det jo slik at uforutsigbar arbeidstid, kveldsarbeid osv medfører mer lønn. I læreryrket er det ikke slik, derav avspaseringen. Jeg ser selvfølgelig at det nok finnes yrkesgrupper som verken har spesielt god lønn eller gode avspaseringsmuligheter, som f.eks saksbehandlere, konsulenter hist og pist i det offentlige, slike ting. Jeg vil påstå (fordi jeg kjenner mange med slike jobber) at de i mye større grad enn jeg kan lukke døra bak seg kl.16.00 og slippe å tenke på jobb før neste dag kl. 8.00. Hvis det ikke er slik, undrer jeg i alle fall stort på hvorfor ventetid på saksbehandling i det offentlige er lang som et vondt år.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 15:16   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo rett og slett hende man ikke kan jobbe fullt begge to da. Kanskje må man jobbe redusert, enten mor eller far eller begge. Det er bare sånn det er. Jeg innrømmer at jeg får litt sånn "har ikke tid til å ha barn" bismak av dette. Jeg har selv valgt å hoppe av det jeg drev med før for å få kabalen til å gå opp, så det er ikke sånn at jeg ikke selv har kjent på disse greiene.

Har det slått deg at selv om man gikk ned i stilling, ville man fremdeles ikke fått fri disse dagene i noe særlig større grad enn før? Det er et problem fordi det gjelder så mange samtidig, ikke fordi foreldre ikke har vilje til å ta tid med barna sine.

Jeg lurer forresten på hva en lærer egentlig tjener? Jeg kjenner forresten ingen som jeg vet tjener rett under millionen, og jeg kjenner heller ingen som kan flexe villt hverken med lav lønn eller høyere lønn.

Gammel 31-01-11, 15:23   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har det slått deg at selv om man gikk ned i stilling, ville man fremdeles ikke fått fri disse dagene i noe særlig større grad enn før?

Mange vil kunne få til det, andre vil ikke, avhenger av jobbtypen selvsagt. Jeg ser den, men jeg vet om flere som har løst dette ved å jobbe redusert og ha en avtale med arbeidsgiver om hvordan reduksjonen skal tas ut.

Opprinnelig lagt inn av Katta

Jeg lurer forresten på hva en lærer egentlig tjener?

Ikke et entydig svar på det, avhenger jo helt av om man er lærer med lærerskole, har universitetsgrad, om man har hovedfag eller ikke etc. Relativt store forskjeller.
Jeg er lektor med opprykk, som er "høyeste tittel" i videregående skole, reduserte lønna mi med ca 1/3 da jeg gikk fra det private næringsliv, men er helt greit fornøyd med lønna i skolen.

Gammel 31-01-11, 15:26   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke et entydig svar på det, avhenger jo helt av om man er lærer med lærerskole, har universitetsgrad, om man har hovedfag eller ikke etc. Relativt store forskjeller.
Jeg er lektor med opprykk, som er "høyeste tittel" i videregående skole, reduserte lønna mi med ca 1/3 da jeg gikk fra det private næringsliv, men er helt greit fornøyd med lønna i skolen.

Nei, jeg skjønner jo at lærere også har en lønnsstige som varierer med erfaring, diverse tillegg og utdanning, men det er liksom opplest og vedtatt at lærere tjener dårlig. Men ingen sier noe om hva de tjener, så jeg kan ikke vite om jeg er enig i den påstanden eller om det er fagforeningshype.

Gammel 31-01-11, 15:27   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Nei, jeg skjønner jo at lærere også har en lønnsstige som varierer med erfaring, diverse tillegg og utdanning, men det er liksom opplest og vedtatt at lærere tjener dårlig. Men ingen sier noe om hva de tjener, så jeg kan ikke vite om jeg er enig i den påstanden eller om det er fagforeningshype.

Jeg leter etter noen noenlunde greie tabeller nå.

Gammel 31-01-11, 15:33   #13
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest hele tråden, men slenger likevel inn fakta om at de 5 pålagte planleggingsdagene hvert år i barnehager regnes som 5 av minimumsdagene ferie barnet er pålagt å ha; dvs at hvis du som foreldre ikke har mulighet å skaffe banevakt på annen måte enn å måtte ta deg fri/benytte feriedager, så regnes disse planleggingsdagene inn i minimumsferiekvoten til barnet.
Knotete forklart, og kanskje noen allerede har skrevet det tidligere i tråden...

Forøvrig ser jegikke problemet med at man som bhg-ansatt kan avspasere plandager når tiden/timene er jobbet inn på forhånd (ala kveldskurs eller plankvelder) for å få langhelg.

Gammel 31-01-11, 15:32   #14
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Fikk ikke til å lime inn hele tabellen. Det øverste tallet i hver gruppe er begynnerlønn, deretter etter 4 år, 8 år, 10 år og 16 år.
Lenke for de som vil se det mer oversiktlig i tabell: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...lonnstabeller/

Lærer
328 300
344 100
352 700
370 000
414 000

Adjunkt
361 400
372 400
384 500
398 000
439 000

Adjunkt (m/tilleggsutdanning)
377 900
389 500
402 800
419 000
462 000

Lektor
395 700
403 100
417 400
444 000
495 000

Lektor (m/tilleggsutdanning)
409 700
416 000
432 200*
459 000
518 000

Gammel 31-01-11, 18:08   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Fikk ikke til å lime inn hele tabellen. Det øverste tallet i hver gruppe er begynnerlønn, deretter etter 4 år, 8 år, 10 år og 16 år.
Lenke for de som vil se det mer oversiktlig i tabell: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...lonnstabeller/

Lærer
328 300
344 100
352 700
370 000
414 000

Adjunkt
361 400
372 400
384 500
398 000
439 000

Adjunkt (m/tilleggsutdanning)
377 900
389 500
402 800
419 000
462 000

Lektor
395 700
403 100
417 400
444 000
495 000

Lektor (m/tilleggsutdanning)
409 700
416 000
432 200*
459 000
518 000

Takk for statistikk. Hva er forskjellen på lærer, adjunkt og lektor?

Gammel 31-01-11, 18:22   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for statistikk. Hva er forskjellen på lærer, adjunkt og lektor?

Lærer = 3 års utdannelse
Adjunkt = 4 år
Lektor = hovedfag eller master

Opprykk er ett år i tillegg, evt fler når man er adjunkt. Jeg har feks like mange studiepoeng som en med master, men har ikke tatt master.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.