Sv: Harry Potter og aldersgrenser
Takler 5-åringer flest det fint?
Jeg har lest HP-bøkene for elever fra 4. klasse og opp og sett filmene etterpå. Det har vært midt i blinken med bok 1 og 2 i 4. kl., bok 3 i 5. klasse og bok 4 i 6. klasse.
Men som sagt, så synes jeg heller ikke "takler det" er hovedpoenget - å få størst mulig utbytte av handlinger må jo være et mål.
Det skal sies at jeg har som kjepphest å ikke pushe filmer, leker, bøker etc beregnet på eldre unger så langt ned som mulig.
HP er 11 år i bok 1. Da er det litt gitt at tematikken ikke er superrelevant for barnehagebarn. Min femåringen er opptatt av Kardemommeby, Hakkebakkeskogen, Karsten og Petra og Knerten for tiden. det synes jeg er aldersadekvate bøker for en femåring.
For min del var det å svelge en kamel å begynne på den første boka for eldstemann da han var 7 år. Nå viste det seg at det funket veldig bra og han fikk mye utbytte og glede av bøkene. Men jeg ser ikke bort i fra at han ville fått enda mer utbytte om han bar et par år eldre. De tre siste bøkene utsettes en god stund - også håper jeg han leser hele serien på nytt mot slutten av barnsekolen for det tror jeg han ville hatt mye igjen for.