Sv: Avsporing fra Amelie-saken – fri innvandring, er det gjennomførbart?
Jeg syns dettw spørsmålet er veldig interessant.
For det første: asyl og humanitære grunner til opphold er sin egen greie, noe vi skal gjøre i den utstrekning vi har kapasitet til å behandler dem som kommer ordentlig og gi dem de mulighetene og den hjelpen de trenger. Fordi det er anstendig.
Så er det "nyttig innvandring", og det er en annen sak. ( og noe av det som kompliserer maria-saken er nettopp at den kombinerer disse spørsmalene, men det er en annen sak. )
Men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorfor vi ikke kan ha fri innvandring av nyttige folk? Noen av de aller største utfordringene vi har i norge er tilgang på hender og hoder. Ikke bare de klassiske "fremmedarbeiderjobbene", heller. (tvert i mot - vi hører jo stadig at det ikke finnes nok jobber for de som ikke er skoleflinke? ), men også leger, ingeniører, hjelpepleiere, rørleggere, etc. Fagfolk.
Klart de skal ha tilgang til velferdsgoder (som vil bli nedbygget i årene som kommer, i en eller annen form, men det blir da ikke verre av at det finnes flere skattebetalere, verdiskapere og barnefødere??). Men om man har et fornuftig inntaktssystem, der språk, kulturforståelse og anvendelighet av utdannelse tillegges stor vekt, så er det da ikke mer sannsynlig at disse skal koste mer enn de bidrar mer enn for nordmenn, er det?