|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?
En med hvit hudfarge hadde vel neppe blitt laget. Problemet er jo at den representerer et stereotypisk bilde av den svarte, sultne afrikaner som trenger våre almisser. Som en kuriosa for voksne mennesker som kan sin historie, er det ikke noe problem å forholde seg til denne som kul med en ironisk distanse, men ovenfor små barn som ikke har de tolknigsrammene men tenker konkret, er det ikke like ukomplisert. Jeg ønsker ikke å reprodusere slike sterotypier for mine barn. Men jeg kunne tatt den fram og brukt den som et pedagogisk verktøy for å fortelle noe om hvordan verden så ut for bare kort tid siden. Vi har en liten afrikansk mann i hvit kjortel som nikker når han får penger etter mine besteforeldre et eller annet sted, og jeg kommer sikkert til å vise dem den en gang. Men jeg vil ikke ha den framme til daglig.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg synes nesten at settingen/ interiøret ellers i hjemmet er avgjørende for hvordan jeg oppfatter den. Om den stod hjemme hos en nynazist blir noe helt annet enn om den stod i en moderne stue innredet med moderne kunst, eller for den saks skyld i et kunstgalleri. Tolkningene kan bli helt ulike. Jeg synes den krever litt av innredningen ellers hjemme for å faktisk signalisere hva en mener med å ha den der.
|
|
|
#23 |
|
ctrl+z
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg har ikke noe problem med at du mener det altså, jeg var bare nysgjerrig på hvorfor. Jeg hadde sett på det som naturlig å forklare det historiske bakteppet for ungene hvis jeg satt frem en slik figur.
|
|
|
#24 |
|
Leser
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg skjønner godt hva du mener. Dette er en historisk gjenstand som speiler den tiden den ble laget, og de tidene stemmer ikke overens med det vi oppfatter som riktig i dag. Jeg leste for ikke så lenge siden gjennom gamle Fantometer og himmel og hav for en rasist vår venn i blå trikå (<- eller noe annet? Hvordan skrives det?) er!
|
|
|
#26 |
|
Vaklende
|
Det er hovedsakelig det Tangina klargjør over som gjør at jeg ikke har den fremme. Både av hensyn til mitt barn og av hensyn til hans lekekamerater som fortjener å identifisere seg med helt andre og positive rollemodeller med mørk hud. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
godtemonster
Men er barn i stand til å forstå hvordan en gjenstand med et slik historisk bakteppe kan bli kul eller fin?
|
|
|
#28 |
|
Yes, we can!!
|
Ja. Det var forklaringen på ubehaget.
|
|
|
#29 |
|
Vaklende
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Liten digresjon, men mannen "min" himler faktisk med øynene når han får penger, og jeg husker hvor fascinert jeg selv var av ham som barn. Han var liksom litt kul og tøff. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg hadde ikke hatt den fremme. Ser for meg den forsvarstalen hver gang det hadde kommet nye folk på besøk, spesielt afrikanske venner.
|
|
|
#31 |
|
godtemonster
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Balanse: den statuen blir jo annerledes - den er laget i Vest-Afrika av afrikanere, og selv om den skulle vært laget med "primitive art"-markedet for øye og i så fall muligens vært med på å opprettholde stereotypier på en annen måte, så er den ikke laget i "vesten" for å være morsom på fattige afrikaneres bekostning.
|
|
|
#32 |
|
Bedreviter
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg har sett på den flere ganger og må konkludere med at jeg nok ikke ville hatt den fremme likevel. Jeg tror jeg var litt for raskt med å konkludere med at siden jeg synes negerdamen min er greit, så måtte denne være grei også, men de synes jeg ikke. Den er karikert på en helt annen måte, og symbolikken med tigging og spising av penger er også problematisk.
Min negerdame er bare en naken, afrikansk dame, med over gjennomsnittet pent ansikt og kropp, men med ellers helt ordinært utseende. Det er ikke like opplagt at det ligger rasistiske holdninger bak henne som bak statuen på bildet i HI (selv om det nok godt kan hende). |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Hadde jeg bare sett den hjemme hos noen tror jeg ikke jeg hadde reagert i det hele tatt, kanskje ikke lagt merke til den en gang. Hadde noen imidlertid fortalt meg, eller laget et poeng av, at det er en "tiggende neger", så blir det muligens noe annet. :trenger teskje:
|
|
|
#34 |
|
På (opp?)tur
|
Negerdamer er ikke uproblematisk det heller. De ble ufarliggjort som noe eksotisk. Hadde det vært hvite damer, ville de definitivt ikke blitt plassert like lett rundt omkring i de norske hjem den gangen.
|
|
|
|
#35 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg hadde ikke hatt den fremme. Jeg synes den er til dels støtende, i tillegg til lite dekorativ...
|
|
|
|
#36 |
|
Leser
|
Dette er jo en fordom som til en viss grad lever den dag i dag. (Fordom: Kvinner med afrikanske utseende er noen villdyr i sengen.) Jeg kan ikke tenke meg det stemmer i det hele tatt.
|
|
|
#37 |
|
Vaklende
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg kommer ikke til å ha den fremme. Tangina satte fint ord på problemet med den, og jeg kommer til å nøye meg med å gjemme den i skapet igjen. Sist redigert av Balanse : 28-01-11 kl 21:23. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Ville absolutt tatt vare på den, men ikke hatt den fremme. Synes den var drøy.
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg tror faktisk heller ikke jeg hadde hatt den fremme. Den er ikke lett å forholde seg til og det er ikke lenge siden folk syntes slike gjenstander var uproblematiske.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|