Sv: Russisk baby-yoga
Dette minner meg forøvrig om en dokumentar jeg så om en mann som begynte å trene datteren sin fra hun var nyfødt i et forsøk på å skape Verdens Beste Atlet, hun var vel vektløfter tror jeg. Og hun gjorde det virkelig godt. Hun var utrolig fokusert, naturlig nok.
Faren var veldig fornøyd med seg selv, ikke like fornøyd med henne, syns jeg å kunne huske, for hun vant jo ikke alltid. Hun skulle være best.
Det hele var veldig trist.
Jeg føler at dette handler om mye av det samme. Barn skal utviklet seg kjempefort, de skal være smartere, flinkere, raskere, bedre på alle måter.
I de aller fleste tilfeller så er det ikke like ekstremt, heldigvis, men det er jo synlig blant Folk Flest også. Til tider så hagler det med artikler om hva som gjør barnet ditt smartere, morsmelk, tran, vuggesanger, og så videre, det finnes en hel, sabla lang liste over hva du skal gi og gjøre for å sørge for at ungen din blir smartere, friskere, sunnere, flinkere. I de aller fleste tilfeller så handler det jo om et ønske om å gi barnet de den beste starten og de beste mulighetene, men grensen mellom å ønske det beste og kreve det beste er skremmende tynn.
Det syns på fotballbanen jeg bor i nærheten av ganske ofte.
Selv om jeg selvsagt ikke sammenligner den sinnssyke fotballpappaen jeg stadig overveier å kaste en snøball på støtt og stadig med en babymishandlende yoga-gærning. Disse folka fortjener deng og mer med.