Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skolen ba barna forlate Facebook

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-11, 08:11   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolen ba barna forlate Facebook

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Oppfatter dere virkelig "regler"på et privateid, profittmotivert nettsamfunn som ViktigeTM å følge?

Nei, men jeg oppfatter det som svært viktig å ikke undergrave det fornuftige læreren sier (jeg tror ikke et sekund på at han har "truet" noen) på den måten som foreldrene her gjør.

Er det forresten ikke et tankekors at det foregår så mye FB-mobbing på denne skolen hvis foreldrene følger opp det som skjer der så godt som de sier?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 19:09   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, men jeg oppfatter det som svært viktig å ikke undergrave det fornuftige læreren sier (jeg tror ikke et sekund på at han har "truet" noen) på den måten som foreldrene her gjør.

Er det forresten ikke et tankekors at det foregår så mye FB-mobbing på denne skolen hvis foreldrene følger opp det som skjer der så godt som de sier?

Jeg har ikke lest artikkelen, men skulle vel anta at mobbing, uansett hvor den foregår ikke forsvinner med FB profiler og skolen har en lang vei å gå både i forhold til elever og nettkunnskap og i forhold til ignorante foreldre....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 21:57   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest artikkelen, men skulle vel anta at mobbing, uansett hvor den foregår ikke forsvinner med FB profiler og skolen har en lang vei å gå både i forhold til elever og nettkunnskap og i forhold til ignorante foreldre....

Nei, den forsvinner ikke, men en viktig arena for mobbing ville forsvunnet hvis FB-profilene ble borte.

Gammel 22-01-11, 22:03   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, den forsvinner ikke, men en viktig arena for mobbing ville forsvunnet hvis FB-profilene ble borte.

Hadde det ikke vært lurere å lære dem å bruke nett og FB på en alright måte?

Gammel 22-01-11, 22:05   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jepp, men jeg tenker at det er foreldrene sin jobb, ikke skolen.

Gammel 22-01-11, 22:59   #6
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En ting er nettvett. Det jobber ihvertfall vi mye med. En annen ting er at FB faktisk ikke er lov å bruke før man er 13. Mine elever er 10. Jeg vil ikke oppfordre til noe de ikke har lov til.

Gammel 23-01-11, 08:36   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Mener du at skolen skal lære elevene å bruke et nettsted på en måte som er mot nettstedets egne regler?

Gammel 23-01-11, 11:59   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Mener du at skolen skal lære elevene å bruke et nettsted på en måte som er mot nettstedets egne regler?

Det samme har jeg lurt på når jeg har lest denne diskusjonen. I denne saken synes jeg det å dra inn nettvett på FB er noe malplassert.

Gammel 24-01-11, 17:14   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

En ting er nettvett. Det jobber ihvertfall vi mye med. En annen ting er at FB faktisk ikke er lov å bruke før man er 13. Mine elever er 10. Jeg vil ikke oppfordre til noe de ikke har lov til.

Så da kan de som alikevel er på FB herje som de vil?
Å snakke om og lage spilleregler for bruk av sosiale medier på nett (eller sms/mms for den del) er LurtTM, uavhengig av om det er satt en aldersgrense eller ikke. At det er FB som er brukt denne gangen er tilfeldig, nestegang er det msn eller nettby....

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg mener at skolen har en stor og viktig oppgave i å lære barna å ferdes på nett, det være seg forum, youtube, FB, Nettby, blink, superia etc.
Denne type sosiale medier er kommet for å bli og veldig mange barn har lite eller ingen oppfølgning hjemmenifra og trenger massiv opplæring i å bruke slikt. Aldersgrense eller ikke.
Mener du at seksualundervisning heller ikke bør forekomme i skolen før etter fylte 16 år?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.