|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Matens påvirkning på vekst i barneåreneSnuppa mi trenger logiske forklaringer på det meste. Hun er veldig liten av vekst. Hun blir øyeblikkelig 6 år og er 113 cm høy (og ganske tynn også; 17 kilo). Hun er nest lavest av alle jentene på avdelingen hennes, og hun er den eldste (den som er lavere enn henne er født i 2007). Hun lurte på hvorfor hun var så liten.
|
|
|
|
#2 |
|
Helt konge
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneDet er bare så greit om det skulle vise seg å ikke være sannferdig! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneAt man må spise sunn mat og sove for å vokse er et visdomsord i vår familie. Det har mine foreldre og besteforeldre alltid sagt til ungene sine. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneJeg tror det, og jeg hadde sagt det samme. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneJeg har hørt at koreanske utenlandsadopterte er høyere enn koreanere i Korea. Jeg har ingen kilde å vise til, men om det stemmer vil jeg tro det skyldes kosthold?
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneJapanerne har blitt adskillig større etter at de begynte å spise burger og denslags, så du skal ikke se bort fra at det kan stemme. |
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneJeg vet ikke hvor mye det har å si. Minstejenta her spiste minimalt i en periode på trekvart år. Hun gikk ned i vekt og vokste også minimalt i høyden. Fra å ha ligget over den øverste streken på høydepercentilen, dalte den til ca midt på. Jeg regnet da med at det kunne ha noe med matinntaket å gjøre. Men når hun begynte å spise normalt igjen, vokste hun egentlig mest i bredden, så mulig hun uansett ikke hadde vokst stort i høyden i denne perioden. Jeg heller mot at hun har arvet høyden min (1,65). Nå får hun forresten i seg greit med kjøtt, er glad i det, men spiser generelt lite mat. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneMen selv om det nå skulle innebære riktighet; er det ikke et litt toegget sverd? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneMan skal spise veldig lite og feil før det virker inn på vekst. Men det er mulig. Hovedregelen er at mat er den viktigste faktoren for vekst (i tillegg til genetikk) det første året. Deretter overtar veksthormon, og til slutt har du pubertet. Men klart, hvis man spiser ekstremt dårlig eller har en sykdom som gjør at man tar opp for lite næring, vil man bli liten.
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneårene
Jeg er veldig klar på at det nok har to årsaker. Arv er helt klart den ene. Hun har alltid lignet veldig på faren sin.
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Jo, mat har jo noe å si. Hvis man enten spiser alt for lite, alt for feil eller alt for mye påvirker det jo veksten. Men da må man være forsiktig med hvordan man fremstiller det, for det er jo ikke slik at man kan påvirke kroppen til å vokse mer hvis den allerede får nok. Men at det er viktig å gi kroppen riktig mat slik at den kan vokse slik den er ment å gjøre.
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jo. Det har du jammen rett i. På den annen side; man blir tjukk av å spise for mye, og det er jo grei kunnskap å få. Det har noe med måten det presenteres på.
|
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Kan det være greit å fremstille det slik Katta antyder her: høyde er ikke noe man kan bestemme selv, og uansett hvor mye havregrøt man spiser, blir man ikke 1,80 hvis man ikke har anlegg for det. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke i utgangspunktet et problem å si at man blir tykk av å spise mye. Problemet ligger eventuelt i antydningen om at det er bedre å være tynn enn tykk. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
På (opp?)tur
|
Det sa heller ikke Tjorven. Tykk er ikke bra. Ikke tynn heller. Lett å være enige om.
|
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneJeg tenker ikke egentlig så mye på høyden hun vil oppnå som voksen. Så langt tror jeg ikke hun klarer å tenke. Sannsynligheten for at hun blir minst i klassen når hun begynner på skolen til høsten er ganske stor, og det plager henne.
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Jeg vet hun ikke sa det, men jeg synes det er en vanskelig balansegang, å skulle snakke om vekt. Og jeg ville aldri fortalt et barn at det var galt eller dumt å være verken tykk eller tynn. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
På (opp?)tur
|
Akkurat det hadde vel ikke jeg heller. Men om jeg blir spurt, har jeg ingen problemer med å si at midt i mellom er det beste helsemessig.
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
For alle praktiske formål er svaret på det nei.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|