Sv: Tjorven lærer lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Okei da så. Men mannen min har også vært i ketose i nærmere ett år og har en helt annen holdning til det enn det du har, virker det som, så det er ganske individuelt. Jeg klarer ikke å leve ketogent, for meg blir det litt for ensformig (spesielt da jeg ikke liker NOE fett kjøtt, ugh), jeg tror nesten jeg har lyst til å bli vegetarianer igjen. Men da kommer vel mannen min med skilsmissepapirer. 
Min aller nærmeste venn går i ketose etter råd fra meg, så jeg tror virkelig ikke du har fått med deg min holdning i det hele tatt. Jeg bruker dermed anledningen til å si fra at dette gjelder flere - og ikke bare om ketogen kost men også om feks vektoperasjoner. 
Det jeg pleier å si er at ketose sjelden er noe poeng for en som er middels interessert i mat (gjelder seriøst ikke Tjorven), ikke setter seg meget grundig inn i ting (gjelder heller ikke Tjorven) og ikke har en problemstilling som forsvarer innsatsen (gjelder Tjorven). Å bruke ketogen diett for å gå ned tre kilo er tull etter min mening. Mens å bruke ketogen diett kun i samråd med en lege med stor kunnskap på området om man skal ned mange titalls kilo er smart. Å tulle rundt med ketose tror jeg er direkte skadelig.
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Han har ikke det, men han kan godt gjøre det, om enn for å booste argumentasjonen sin. Han spiser MYE sunnere nå enn han gjorde før. Jeg skjønner ikke at et kosthold rikt på kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, nøtter, litt bær og melkeprodukter, og fattig på sukker, hvitt mel og halvfabrikata skal gi mangel på vitaminer og mineraler, altså. Hva får man i grovt brød som man ikke får i alt det andre sunne man spiser?
En av mine hovedinnvendinger mot å anbefale ketose er ofte at mange nettopp ikke spiser sånn her. De setter seg ikke inn i hva de må spise for å unngå mangler, spiser bare kjøtt og fett og ser ikke på annet ved egen helse enn om vekta går opp eller ned. I tillegg driver veldig, veldig mange, særlig kvinner, med alle mulige snarveier og lager kaker, spiser baconsnacks, sukkeralkoholsjokolade osv. De spiser faktisk ikke ren mat med mye grønnsaker - de ender ofte med mye tullemat isteden.
Erfaringsmessig ut fra mine observasjoner gjennom mange år med lavkarbo er at menn ofte er mye flinkere til å faktisk spise skikkelig mat og gjerne også riktig mat.
|