Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?
Jeg er ikke minste sjokkert over at politiet aksjonerte og arresterte henne. Hun har jo holdt en ganske høy profil i media både med deltakelse i tv-program, bokutgivelse osv. samtidig som hun oppholder seg ulovlig i landet. Så egentlig tror jeg ikke hun er så overrasket selv heller, og at hun kanskje også bruker seg selv for å få dette temaet, og saken sin, tatt på alvor, og kanskje få til lovendringer og fortgang i lignende tilfeller og behandling av saker. Jenta er jo smart.
Når det er sagt, så ser jeg ingen grunn til at hun ikke skulle få lovlig oppholdstillatelse her, og da baserer jeg det KUN på det jeg har lest og at det virker som hun er godt integrert osv.
og fortsatt er det selvsagt en tragedie at ræl som Krekar får oppholde seg her. Det er katastrofe uten sidestykke.
Noen som vet hvordan hun fikk til å studere og ta mastergrad ved NTNU UTEN å ha lovlig oppholdstillatelse og lovlige identifikasjons-papirer? Jeg tviler sterkt på at jeg hadde fått det til.