Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Hellstrøm rydder opp. Og hvorfor folk starter kafe

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-11, 14:49   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hellstrøm rydder opp. Og hvorfor folk starter kafe

Jeg har lurt på akkurat det samme og undrer meg sammen med dere over alt dere nevner.

Jeg synes også det er snålt at det er en sjeldenhet å få virkelig god mat på norske spisesteder (nå tenker jeg på et gjennomsnitt av alt som finnes, for det er klart det finnes mange gode restauranter!) i forhold til hva man finner i mange andre land. I enkelte land er hovedregelen at man får om enn ikke fantastisk, så i ihvertfall veldig god mat, og unntaket at man får dårlig. Hvorfor er det sånn?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 14:59   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvorfor er det sånn?

Fordi det ikke er tradisjon for å forvente og forlange god mat i Norge. Det er utrolig mange som er mer opptatt av om maten er billig enn om den er god.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 16:17   #3
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fordi det ikke er tradisjon for å forvente og forlange god mat i Norge. Det er utrolig mange som er mer opptatt av om maten er billig enn om den er god.

Eller at maten og stedet er barnevennlig...
Man skal heller ikke glemme at den gemene hop nordmenn er egentlig ganske lite bevandret i det å lage og tilberede god, fersk mat. Det er en GRUNN til at Grandiosa er Norges mest solgte pizza for å si det sånn... og at Bearnaise-saus er den mest solgte ferdig-sausen...

Gammel 13-01-11, 17:17   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Man skal heller ikke glemme at den gemene hop nordmenn er egentlig ganske lite bevandret i det å lage og tilberede god, fersk mat. Det er en GRUNN til at Grandiosa er Norges mest solgte pizza for å si det sånn... og at Bearnaise-saus er den mest solgte ferdig-sausen...

Ja, og det var det jeg prøvde å få fram over her. Jeg vet at det ikke er kultur for mat på samme måte som i enkelte andre land. Folk kan ikke lage mat heller. Men jeg lurer på hvorfor det er blitt sånn. Hvor er matstoltheten? Hvorfor kan ikke nordmenn lage mat eller elske mat på samme måte som italienerne? De lever for å spise, vi spiser for å leve. Hva kommer det av? Vi har masse gode råvarer tilgjengelig i dette landet og en rik matkultur, på mange måter. Men noe har skjedd med lysten til å lage og spise god mat.

Gammel 13-01-11, 17:18   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Forøvrig synes jeg det finnes mange andre steder som er verre enn Egon. Mange kinarestauranter, f.eks, og Big Bite Jeg spiser ikke der selv om jeg er sulten nok. Det kan jeg gjøre på Egon. Synes også Dolly Dimples har tapt seg noe helt enormt, og Pizzabakeren har skrekkelig vond og smakløs pizza.

Gammel 13-01-11, 17:24   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Hvis Egon er det absolutt verste, så har dere ikke vært ute i provinsen. Egon har jo tilogmed opptil flere lavkarbo-varianter.

Egon er absolutt ikke det verste stedet jeg har spist på, jeg heller, men det som skiller Egon fra mange andre dårlige spisesteder, er at de fremstiller seg selv som en del av restaurantmarkedet og priser seg deretter. Det, også at de finnes over alt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 17:29   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller verste stedet jeg har spist på tror jeg må være på Notodden. Veldig sultne og veldig tissetrengte fant vi ut at det var veldig lite å velge i, og at dette sikkert var like bra som gatekjøkkenet lenger oppi gata. Mystisk italiensk-blandings, der vi først fikk salat i eddiklake direkte fra nabobordet, og til middagen fikk vi små grapsete skåler med kryddersmør som også var tatt direkte fra andre gjester uten å engang forsøke å glatte over det. Æsj!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 18:10   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Forøvrig synes jeg det finnes mange andre steder som er verre enn Egon. Mange kinarestauranter, f.eks, og Big Bite Jeg spiser ikke der selv om jeg er sulten nok. Det kan jeg gjøre på Egon. Synes også Dolly Dimples har tapt seg noe helt enormt, og Pizzabakeren har skrekkelig vond og smakløs pizza.

Ja, Big Bite er skrekkelig

Gammel 13-01-11, 17:25   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Finnes Peders fremdeles i området ditt?

Det var vel det klassiske eksempelet på mange retter på menyen hvor variasjonen bestod i hvilket kjøtt og hvilken dårlig saus man tok på de slappe grønnsakene.

Oh yes! Jeg tror i hvertfall det. Jeg har aldri spist, eller hatt ønske om å spise, mat derfra.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:52.