Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vi drukner i bøker!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-11, 09:43   #21
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi drukner i bøker!

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg ringte Lions. De kom med varebil, og var kjempeglade for alle bøkene. Nå prøver jeg å overtale mannen til at jeg trenger en Kindle.

Jøss! Vi prøvde å gi bort en kasse med (helt kurante) bøer til Fretex for noen år siden, men de ville ikke ha dem. Ikke antikvariatene heller, for den del.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:46   #22
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stabler dobbelt i bokhyllene... Det gjør gjenfinningen noe vanskelig. Kanskje meg må utstyre dem med radiobrikke?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:51   #23
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

I tillegg til å kvitte meg med bøker jeg ikke ville ha lest igjen om jeg hadde god tid, bøker som er i paperback (med mindre jeg vil lese dem igjen), og bøker vi har duplikater av, så forsøker jeg å gjøre noe med årsaken til problemet. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke får lov til å kjøpe meg flere bøker før jeg har lest alt jeg har som fortsatt er ulest. Det er lov til å låne på biblioteket, og det er lov til å ønske seg bøker til jul/bursdag. Jeg klarer faktisk stort sett å holde meg til dette, og det hjelper veldig.

En bonuseffekt av dette er også at det føles veldig godt å støtte opp om biblioteket. Vi har et fint bibliotek her i byen, og for at det offentlige skal bruke penger på det så må de jo ha brukere, helst mange brukere. Da kan godt jeg være en av dem i stede for å fylle hyllene hjemme med bøker som støver ned og tar opp plass

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:54   #24
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jøss! Vi prøvde å gi bort en kasse med (helt kurante) bøer til Fretex for noen år siden, men de ville ikke ha dem. Ikke antikvariatene heller, for den del.

Lions her har bokmarked hvert år, så de tar imot det meste tror jeg

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:03   #25
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Nå prøver jeg å overtale mannen til at jeg trenger en Kindle.

Vær obs på at du bare kan lese bøker i Amazon sitt format på den, sånn at det f.eks ikke er mulig å lese norske e-bøker. Jeg tror jeg ville ha valgt et lesebrett som ikke var fullt så låst på format om jeg skulle kjøpt et nå. Men for egen del har jeg bestemt meg for å vente litt, til man ser tydeligere hvordan "formatkrigen" utvikler seg.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:06   #26
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Jeg stabler dobbelt i bokhyllene... Det gjør gjenfinningen noe vanskelig. Kanskje meg må utstyre dem med radiobrikke?

Den teknikken brukte jeg også der vi bodde sist.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:06   #27
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Vær obs på at du bare kan lese bøker i Amazon sitt format på den, sånn at det f.eks ikke er mulig å lese norske e-bøker. Jeg tror jeg ville ha valgt et lesebrett som ikke var fullt så låst på format om jeg skulle kjøpt et nå. Men for egen del har jeg bestemt meg for å vente litt, til man ser tydeligere hvordan "formatkrigen" utvikler seg.

Jeg leser som regel bare bøker på engelsk uansett, de få jeg leser på norsk låner jeg av mamma, så sånn sett er det jo ikke noe problem.

Jeg har en anelse om at norske e-bøker kommer til å bli veldig dyre i forhold til engelske, så jeg tar det ikke så tungt om jeg ikke har mulighet til å kjøpe de.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:07   #28
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Lesebrett er målet her også, det hadde løst mange problemer. Om de bare kunne greid å finne et format som funket på samme brett!

Lillesøster 09
Gammel 12-01-11, 10:35   #29
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Legg dem igjen på biblioteket ditt - de har jo egen giborthylle i kaféen.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:37   #30
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg gir bort bøker. Min tanke er at ja, eg kan lagra dei i kasser på loftet, eller stua dei inn i eit skap, men då er dei til lite glede. Så eg gir dei til ein bruktbutikk i området. Så kan dei gleda andre i staden.
Eg handler sjølv brukte bøker, både til meg og ungane, så det har eg ikkje noko problem med.

Gammel 12-01-11, 10:38   #31
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får opp flere hyller OG tar en gjennomgang og leverer noe til antikvariat. Det er faktisk ikke alle bøker vi trenger å ha hele livet. Vi hadde endel som vi visste at vi aldri kom til å lese igjen, og det føltes godt å få kvittet seg med litt. (Og vi fikk litt penger for dem i antikvariat). Mannen min kjøper ganske mye bøker, og det er en grense for hva vi kan lagre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 11:21   #32
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hittil har vi ikke kvittet oss med noen, men det står noen kasser i kjelleren og venter på bedre tider - dvs større bosted med flere hyller. "Biblioteket" jeg hadde før måtte ofres til fordel for andre ting, så selv med nye bokhyller både her og der er det ikke plass nok. Kaste bøker klarer jeg ikke helt, men gi bort eller selge er finfint. Det kan hende kjellerbøkene blir gitt bort snart, siden kjellerboden også trenger å få plass til flere ting. :relativt trangbodd:

Gammel 12-01-11, 11:42   #33
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Husbonden har snekret ei veldig fin bokhylle i loftstrappa (oppover ene veggen). Foreldra mine har hyller istedenfor taklister. Så det er mange måter å oppbevare bøker.

Gammel 12-01-11, 11:59   #34
lillamamma
Aktiv

Medlem siden: Sep 2008
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Det føles litt ille å gi bort alle til brukten også feks, det er jo ganske mange 1000 i bøker vi har stående.

Hvis dere ikke har behov for disse bøkene, så kan man vel gi de vekk til en institusjon eller lignende der bøkene kommer til å bli lest igjen. Det føles kanskje mere meningsfylt.

Vi må snart ha en bokopprydding, de tyter ut av hver hylle, nattbord osv. Er nok endel paperback vi ikke kommer til å savne.

Gammel 12-01-11, 12:11   #35
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg drømmer om lesestue på loftet.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 12:33   #36
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bygger bokhyllene selv. Eller, vi gjorde det i forrige leilighet og skal bygge her i huset også. Det er helt vilt hvor mye mer man får inn når man kan sette avstanden til mer passe pocketstørrelse på noen av hyllene. Ikke blir de så dype heller.

Ulempen er at det er dyrt å bygge selv.

Gammel 12-01-11, 12:44   #37
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Husbonden har snekret ei veldig fin bokhylle i loftstrappa (oppover ene veggen). Foreldra mine har hyller istedenfor taklister. Så det er mange måter å oppbevare bøker.

Ohh, smart. Sånn som dette?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 12:59   #38
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Vi hadde hyller oppunder taket da vi bodde i 1 roms.
Det var veldig greit det, helt til vi kom hjem fra 2 ukers ferie og 2 av hyllene hadde løsnet i løpet av ferien, og det lå bøker i hele j** leiligheten.

Det er ikke noe sted vi logisk kan gjøre det her. Men vi har en mellomgang inn til soverom/bad der det muligens kan gjøres noe. Men kan ikke være så brede hyller, for de stenger da mye lys.

Gammel 12-01-11, 13:03   #39
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Låne bort til noen som er skikkelig rotete, så ser du dem sikkert ikke igjen.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 12:09   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Vær obs på at du bare kan lese bøker i Amazon sitt format på den, sånn at det f.eks ikke er mulig å lese norske e-bøker.

Man kan fint lese rene tekstfiler og sånt også; svigerfar leser masse gratisbøker fra gutenberg.org og runeberg.org på sin. OK, det hjelper ikke så mye for nye norske bøker, men det er i alle fall ikke bare Amazon-kjøpte bøker man kan lese.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.