Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ulykker og kjørekultur

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 10:55   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg sier ikke at fart og uvettig kjøring ikke dreper, for det gjør det. I veldig mange ulykker så er det fart og/eller uvettig kjøring som er årsaken, men uansett så ville en bedre vei, da gjerne med et fysisk skille mellom kjøreretningene, forminske skadeomfanget i disse ulykkene.

Jeg vil påstå at i de aller fleste tilfeller så har ikke føreren tilpasset farten etter kjøreforholdene. Det er ikke slik at på en vei med 80 km/t så skal man kunne kjøre i 80, uansett. Man skal kunne kjøre i 80 under optimale forhold. Man skal fremdeles bremse ned før en sving, eller en topp. Når man kjører, skal man kunne stoppe bilen på den strekningen man har oversikt over. Greier man ikke det, så kjører man for fort.

Jeg sier ikke at man ikke skal forbedre veiene, men det kommer ikke til å eliminere ulykker. Se på Tyskland f.eks. Et land de aller fleste vil påstå har gode veier. Det skjer temmelig grusomme ulykker der også.

Og det å havne i motsatt felt trenger ikke komme av hverken fart eller uvettig kjøring. Så smale som mange av veiene her til lands er, så er det ikke store rykket på rattet som skal til. Er sekunds uoppmerksomhet, eller noe så banalt som et nys, med påfølgende rykk i rattet, er nok.

Jeg vil påstå at hvis man nyser, eller er så uoppmerksom at man havner i motsatt kjørefelt rett foran en møtende bil, så har man kjørt uvettig. Å ikke være oppmerksom havner i uvettig-kategorien min. Da har man ikke hatt god nok oversikt over veien foran seg.

Med en midtdeler, eller i bestefall adskilte kjøreretninger med midtrabatt i mellom, så unngår man møtekollisjoner.
Som jeg sa tidligere, så tror jeg aldri at vi vil få bukt med fart og uvettig kjøring. Å legge fokus på det for å få unna slike ulykker, fører ingen steder. Vi trenger bedre veier, og vi trenger et helt annet avgiftsnivå på biler her i landet, slik at den jevne Nordmann kan kjøpe en bil som er trygg på vinterføre...

Midtdelere er kjempefint. Men at man bare skal drite i holdningskampanjer gjør at jeg mistenker at vi stemmer på temmelig ulike partier, gitt.

Jeg vil understreke at jeg diskuterer på generelt grunnlag. Jeg har ikke lest annet enn overskriftene på saken Brutus henviser til.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.