Sv: Nesespraymisbruk, et samfunnsproblem
Men allergi... da burde man jo heller bruke allergi-nesepray, ikke otrivin etc.
Og er man allergisk og derfor avhengig av allerginesepray, hele eller deler av året, så får man jo dette på resept, og jeg vil ikke anse det som nesespray-avhengighet på samme måte som otrivinavhengige. Da er det jo snakk om reseptstyrt medisinsk behandling, jeg kaller jo ikke min mor pillemisbruker heller, selv om hun sikkert svelger minst ti reseptbelagte piller for dagen i tillegg til en del annet, men hun har jo disse av medisinske årsaker. Ja, hun er avhengig av dem, i form av at blodtrykekt går til skyhøye farlige nivåer, magesår er overhengende sannsynlig, leddgikten gjør dagen ulidelig, astmaen kan gi henne respirasjonsvansker... Men det er jo noe annet enn "pilleavhengighet" likevel.
Jeg har en mann som hver sommer har allerginesepray som han skal ta to ganger daglig, i sånn 2-3 måneder, grunnet pollenallergi. Vi har en sønn som vi opplevde fikk vesentlig bedret pustemuligheter med tilhørende søvnkvalitet da vi i samråd med legen forsøkte allerginesepray på ham i juleferien (han er allergisk mot katt. Svigermor har katt) og jeg regner med å måtte bruke den igjen til våren, for gutten er også påvist allergisk mot bjørkepollen. Men jeg regner selvsagt ikke noen av disse som nesesprayavhengige av den grunn. For vanlig nesespray er noe annet enn disse allergisprayene som jo er medisin i sprayform. Min sønn har aldri fått vanlig, bare sånn babysaltvannsspray, og mannen foretrekker også saltvann til det meste, vanlig spray bare når han er potte tett av forkjølelsesårsaker, aldri mot allergi, det har han allergimedisiner til.