Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

De beste bøkene du leste i 2010?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-11, 21:57   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Jeg hadde planer om å be om topp tre på samme måte som i fjor, men innså at det ble litt for få å trekke fram for min del. Jeg kopierer fra boktråden. *lat*

Jeg tror vinneren for 2010 blir *trommevirvel* John O´Farell med "Kan inneholde spor av nøtter". Det er lenge siden jeg leste den, men jeg kjenner begeistringen stige bare av å lese navnet på boka. Beijing koma er en av de siste jeg leste i fjor, og selv om jeg synes den var litt for detaljrik og lang, så tror jeg at den kommer til å sette seg bra fast i hukommelsen.

Beste:
6. Roy Jacobsen - Vidunderbarn Åh, denne var sterk.
40. John O´Farell - Kan inneholde spor av nøtter Åh, dette var som å komme hjem. Totalt meg språklig sett, min humor, samt et poltisk budskap i bunn som engasjerer. Anbefales på det sterkeste!
44. Gerd Brantenberg - Egalias døtre Oooh, for en fantastisk feministbok! Kjønnsroller snudd på hodet. PH isteden for BH, dam istedenfor man, kvinnesker istedenfor mennesker. Bloody Marius. Historien kunne sikkert vært bedre, men det blir bare en liten parantes. Det triste er at jeg ser boka som veldig aktuell i 2010 når den ble gitt ut i 1977.
56. Jens Stoltenberg - Samtaler Denne likte jeg kjempegodt!
67.Randi Berge Svendsen Bjørn - en biografi Vi snakker Eidsvåg. Jeg elsket boka!
75. Kristian Lislerud navet som knakk Dette var svært interessant lesning for en som har fulgt prosessen fram til NAV fra innsiden. Kjente igjen en del av tankene til forfatteren, og fikk meg en vekker i forhold til velferdsstatens eksistens videre. Anbefales på det varmeste!
100. Ma Jian Beijing koma Dette var tidvis sterk lesning. En bok som gir et godt innblikk i situasjonen rundt studentopprøret i 1989, og i det å leve i en hverdag av "Storebror ser deg", resultatene av kulturrevolusjonen. Dog synes jeg boka kunne ha gjort seg i en noe kortere variant. 700 sider med store mengder navn og utallige situasjoner blant grupperinger innenfor den opprørske studentverdenen ble litt i overkant for meg. Jeg er likevel glad for at jeg leste den. Jeg har vært en del ganger på Tiananmenplassen, har bodd på et av hotellene som ble nevnt et par ganger i boka - det gjorde kanskje at jeg følte at en del av det som ble beskrevet ble litt mer virkelig for meg.

Dårligste:
18. Arto Paasilinna - Kollektivt selvmord Denne var i kategorien; "Skal jeg gidde å lese ferdig?" Det var ikke temaet som ikke fenget, for jeg humret både her og der i Loes "Muleum".
52. Knut Nærum - Krig! Et eneste langt gjesp. Skuffende.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.