Sv: Lillesøster skal snus!
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Men de sier jo ikke det engang. Trygg Trafikk svarer at de er usikre på hva som er best for en som er 3 år og 14 kilo (altså egentlig for lett for beltestol). Hva med 5-åringer som veier 17 kilo; er de best sikret i beltestol eller bilstol med integrerte seler?
Det er jo veldig stor forskjell i kroppsfasong på mine to unger selv om de veier omtrentlig like mye. Snuppa er straks 6 år, 112 cm lang og veier 17 kilo. Knerten er 3 år, 95 cm og veier 16 kilo. For kroppsfasong og hodets størrelse i forhold til resten av kroppen er vel ikke helt uvesentlig?
Trygg Trafikk henter hovedsaklig sin info fra NTF, og har ikke de et klart svar på ting så har ikke TT det heller.
Vekt og fasong skal ha lite å si i forhold til kroppens utvikling, en stor 3-åring tåler vanligvis ikke mer enn en liten 3-åring. Det er utviklingen av kroppens beinbygning, og ikke minst nakken, som har mest å si. Hodets størrelse/vekt spiller selvsagt også inn, slik du skriver. Skal se om jeg finner en link. 
En 5-åring på 17 kg hadde jeg definitivt plassert i beltestol om h*n skulle sitte forovervendt.
Sist redigert av Sonja Sockersöt : 26-02-18 kl 14:56.
|