Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Lillesøster skal snus!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-10, 21:10   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillesøster skal snus!

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Jeg har spurt min bilsikringsguru, Tor Einar Calisch, spesifikt om akkurat denne problematikken. Barn som av en eller annen grunn ikke "kan" sitte bakovervendt men ifølge aldenen absolutt burde gjort det. Hva som er minst verst av 3-punkt og 5-punkt. Bakovervendt, var svaret.

Som jeg skrev tidligere er risikoen med beltestol og 3-punktsbelte at de minste barna løper en stor risiko for å rett og slett skli ut av beltet i kollisjon da kroppene deres er veldig myke. Det nærmeste jeg kom å hale noe ut av ham ang alder her var "absolutt ikke før 4-årsalderen."

Vi har minsten bakovervendt i midten i den ene bilen vår, og til å begynne med var det veldig stas å sparke borti storebrutter som nødvendigvis må sitte på den ene siden. I tillegg er stolen høy (Britax Secura), slik at skoen treffer brutter midt i hodet. Veldig stas å sitte ved siden av ham, og gjerne holde ham i hånden innimellom, men når kjedsomheten begynte å komme snikende klødde det liksom litt i armer og bein. Vi gav klar beskjed om at det der kunne han bare slutte med først som sist, for om han holdt på slik ville han bli flyttet ut på siden. Går det an å gjøre noe tilsvarende? Gjøre mye stas ut av det å få sitte mellom de to store? Tenk så heldig du er som får sitte akkurat her!

Jeg skjønner dilemmaet ditt altså.

Men jeg kjenner Calisch irriterer meg litt også. Han var selv en gang på tv og viste frem hvor god plass det var i bilen hans selv med en 5-åring sittende bakovervendt. Han kjørte en GEDIGEN bil. Ikke alle har råd til sånne biler; virkelig ikke.

Så når jeg ble nødt til å snu snuppa like før hun ble 4 fordi bilen vår bare hadde plass til ett bakovervendt sete, så hadde det vært greit å vite om det er tryggest å gå rett over i en beltestol eller om man bør investere i en forovervendt stol med integrerte seler i en mellomperiode.

Jeg ser helt klart poenget med å ha ungene bakovervendt. Nå har vi bedre råd og har kjøpt oss ny og større bil. Knerten sitter bakovervendt og skal gjøre det lenge til. Selv om folk/naboer/besteforeldre stadig vekk lurer på om det er noe galt med ham siden han sitter "feil" vei.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.