Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Haster/krise ... God sjokoladekake/sjokoladecookies (barnevennlig) uten sirup/melis

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-10, 17:27   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster/krise... God sjokoladekake/sjokoaldecookies (barnevenlig)osv uten sirup/me

Her er en oppskrift på ostekake som kan gjøres sukkerfri (du kan bruke gelatin og ren saft fra bær f.eks istedetfor ferdig gele, evt fun saft og gelatin om poden din tåler fun saft). Og Heistad gele har visst gått ut, men det står nå i oppskriften så...
Men det var kanskje ikke ostekake du ville ha

Bunn:
250g grovhakkede mandler
100-150g romtemperert smør
- Blandes godt og legges i en papirkledd rund (spring-)form (jeg har lagd uten papir også. går helt fint det og siden det uansett ikke nytter å flytte kaka av bunnen av springformen)
Som variasjon kan man også ha i hakket sukkerfri sjokolade i bunnen. Når fyllet blir søtt nok skal ikke bunnen trenge søtning, selv om jeg synes ikke alltid bunnen er søt nok og liker å tilsette ørlite søtning i den, ellers blir den litt tvær.

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Heistad bringebærgele (1/2 mengde vann) ELLER alternativ i teksten under
1 pk Tine kremost, naturell (=125g naturell kremost av hvilken som helst type - sjekk karboinnhold)

- Lag geleen og la den stå og avkjøle
- Rør sammen kremost og rømme til den blir klump-fri
- Visp kremen.
Bland så alt sammen, rør forsiktig. Tømmes over bunn. La stå kaldt natta over (evt. stivner den på maks et par timer)

Lokk:
1 pose skogsbær fra frysedisken, eller friske jordbær, osv...
gele med normal mengde vann

Heistad gele kan være vanskelig å få tak i, og visstnok ha en litt syntetisk smak. Som alternativ foreslås å bruke 4dl REN Fun Light Bringebærsmak eller annen smak, og gelatin i pulver eller plater - dobbelt så mye gelatin som det står på pakken i forhold til de 4dl.
Da jeg lagde kaken var jeg livredd for at det skulle være syntetisk smak på safta, så jeg vannet den kraftig ut... det var ikke noe lurt. Kaka smaker godt selv om det virker som mye saft.

Man kan selvsagt prøve seg fram med andre smaker på safta - både sitron/lime og tropisk smak er visstnok godt. Smak og behag

til gelelokket må man bare prøve seg fram på om man vil bruke ren fun light eller ha i litt vann for å drøye den. Da brukes normal mengde væske for å få gelelokke

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.