|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan jeg gå med pelsen min nå?
Akkurat i denne saken gjør jeg ikke det. Ved å gå med pels sier du faktisk at pels er ok. Det er nemlig overhodet ingen som ser at din pels er tjue år gammel.
![]() |
#62 |
Glamorøs
|
Teskje: INGEN tror pelsen er ekte. Det finnes ikke slike pelser lenger, de har ikke blitt produsert siden sekstitallet. Ingen tror den er ny heller, på grunn av snittet.
![]() |
#63 |
ræv med ører
![]() |
#65 |
ræv med ører
![]() Sv: Kan jeg gå med pelsen min nå?Det er tydeligvis viktig for deg å få aksept for å gå med denne pelsen, så kjør i vei. For meg er pels lik pels, og et helt uakseptabelt plagg. Og så lenge jeg vet at det er pels holder jeg meg unna, selv om det måtte være pels som ikke ser ut som pels og selv om den er femti år gammel.
![]() |
#66 |
Glamorøs
|
Nei, det er ikke spesielt viktig. Hvis du leser innleggene mine, så ser du at jeg er i mot pelsoppdrett, jeg syns bare ikke det er vits i å hogge av seg hele hodet i hysteri av den grunn. Det finnes nyanser. Jeg er til og med enig med deg på et par punkter.
![]() |
#67 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Kan jeg gå med pelsen min nå?Har egentlig bare lyst å signere og applaudere Olympia i denne diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kan jeg gå med pelsen min nå?Kan man gå med dunjakker da? Har dunprodusentene det bedre enn pelsdyr? Dette er ikke til forsvar for pelsoppdrett, det synes jeg fint vi kan klare oss uten - men rett og slett for at jeg lurer på det.
![]() |
#70 |
Glamorøs
|
Det er jo greit å mene det, man da er man i mot pelsjakt også, det er ikke jeg, så lenge det ikke fører til utrydding av dyr.
![]() |
#71 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Godt poeng. Har dun-produserende fugler det bedre enn pelsdyr? Er der derfor vi ikke får høre noe om det? Eller er det enklere for PETA å ha pels-fokuset sitt? (Jeg ser forøvrig på websidene deres at de også mener man bør ligge unna silke fordi de stakkars larvene lider. Jeg har en slags forståelse for at dette ikke akkurat frontes på forsiden ...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Ærlig talt - det stiller faktisk i en helt annen klasse enn sauepels. Det er jo faktisk verste sort.
![]() |
#73 |
Glamorøs
|
Det var et nøytralt spørsmål, jeg har ikke sagt noe om hva jeg syns om det så du trenger ikke bli så forarget.
![]() |
#74 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Jeg blir ikke forarget.
![]() |
#75 |
ræv med ører
Problemet med pelsjakt er at metodene er særdeles grusomme. Hadde dyrene blitt skutt slik annet vilt blir, ville jeg ikke hatt noe problemer med det. Det meste av pelsen på dyre dunjakker (Canada Goose, parajumper osv) stammer fra dyr som blir fanget med revesaks eller "snare wire" (kan ikke det norske ordet for det) for å forsikre seg at man ikke skader for mye av den verdifulle pelsen. Dyrene kan bli sittende i lang tid med ødelagte poter eller bein, eller rive av seg hele beinet i forsøk på å komme løs.
![]() |
#76 |
Glamorøs
|
Så vidt jeg forstår så blir mye av canadisk coyote skutt. Jeg er enig med deg at saksefeller og snarer ikke er en god måte å jakte på, og jeg skulle ønske flere land gjorde det ulovlig.
![]() |
#77 |
ræv med ører
![]() Sv: Kan jeg gå med pelsen min nå?Så lenge Canadian Goose & Co. ikke bryr seg om hvordan dyrene blir fanget, vil jeg ikke støtte dem. Så vidt jeg har forstått så bruker de pels fra dyr som er jaktet på "lovlig" vis, og det kan bety å bli skutt eller fanget i snarer. De sier med andre ord at snarejakt er helt greit, grunn nok for meg å ikke kjøpe produktene.
![]() |
#78 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan jeg gå med pelsen min nå?Bare sånn på kanten, det er lov med snarejakt i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ræv med ører
![]() Sv: Kan jeg gå med pelsen min nå?Det skjønner jeg veldig godt isprinsessen. Det må hver og en avgjøre for seg selv.
![]() |
#80 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var en 'høvelig regel'. Hadde alle klart å levd litt etter det hadde det jo også blitt mere til de som ikke har så mye i dag av mat og andre resurser. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|