|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
*_*
|
Sv: Er norske barn friskere?
I Norge har denne skikken hatt lang fartstid, spesielt i sør og i vest, og i tillegg til en høy konsentrasjon inngifte blant samer. Tallet på inngifte barn har gått nedover de siste hundre årene. På samme måte ser man i undersøkelser at denne kulturelle skikken med lang fartstid går nedover blant pakistanske innvandrere også, som er den gruppen med høyest andel inngifte i Norge i dag. Det er imidlertid en drastisk lavere andel av annen generasjons innvandrere som gifter seg med søskenbarn. Det er ikke ulovlig, verken i Norge eller Pakistan (og et uttall andre land), å gifte seg med søskenbarn, og man ser at tallene er på vei ned i alle grupper i Norge (som er det eneste landet som systematisk registrerer slektskap mellom foreldre).
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Takk for reflektert informasjon. Jeg har ikke oversikt over verken samer eller sør- og vestlendinger. Det blir vel stigmatiserende å bruke det mor dem at en bruker på foreldreportalen hevder at det i disse landsdelene var pålegg om å gifte seg med nære slektninger for 200 år siden? De ville vel krevd etterprøvbar statistikk
|
|
|
#3 |
|
*_*
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jada. Jeg mener skikken her i lander var basert på begrenset utvalg snarere enn ukultur. Det er forskjell på å bo i Vladivostok og være fra en landsby i Nepal og få sin kusine derfra severt på bryllupsdagen, enn å bo i ei grend i Setesdal og si elle-melle-deg-fortelle på en bygdefest på 1800-tallet. Hvis du skjønner hvor jeg vil så skjønner du hva jeg mener med kulturell uskikk og det å kalle en spade for en spade og en sur kuk for en sur kuk i god upolitisk korrekt eim.....
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|