Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre
Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.
Problemet her er vel også at indiske myndighetert mener at barna er hennes og vil ikke ta ansvar for dem - er det ikke slik?
Det er akkurat det, disse barna ser jo ut til å bli statsløse. Og det gjør saken enda mer komplisert synes jeg. Hvem har ansvaret for å rydde opp? Det er jo en norsk dame som har laget dette rotet, som ser ut til å koste to barn veldig mye. India tar ikke ansvar. Norge tar ikke ansvar. Jeg synes det er ekkelt at alle skal vende barna ryggen og si at det ikke kan fikses.
Indiske barn blir stort sett ikke overlatt til barnehjem, og ekstremt sjelden adoptert bort. Den norske moren kan ikke regne med å få oppholdstillatelse. Then what? Selv om det ikke er riktig å tillate barna å bli sendt til Norge så er det jo heller ikke riktig å si at "velvel, det finnes allerede millioner av gatebarn i India, vi kan jo ikke hjelpe dem heller". Her har vi faktisk mulighet til å hjelpe to barn. De fleste gatebarna har vi ikke mulighet til å hjelpe. Vi får ikke tilgang på dem via adopsjon. Disse kan vi få inn.
Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.
Hun hadde ikke fått adoptert som enslig pr. i dag. De fleste adopsjonsgiverland har lange køer nå, og prioriterer par.
India tillater enslig adopsjon, og Norge gjør det. Eneste grunn til at det ikke praktiseres akkurat nå er fordi det ikke er barn tilgjengelig til å dekke etterspørselen. (Fordi gatebarna ikke adopteres bort.) Og det finnes jo muligheter for å søke adopsjon særskilt om man har en spesiell relasjon til et barn, gjør det ikke det da? Men jeg innbiller meg at adopsjon kan bli vanskelig fordi barna er statsløse. For da vil ikke India kunne utstede noe adopsjonstillatelse, for det er ikke deres barn. Og da er det jo en mølje.
Og ellers - selvfølgelig må moren da bli igjen i India. Hvis hun får lov. Og kanskje er det det norsk diplomati kan hjelpe til med, å skaffe henne oppholdstillatelse.
|