Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laseroperasjon av øynene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-10, 19:09   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laseroperasjon av øynene

Jeg er bare litt nærsynt (-1.25 og -1.75), men sliter med å kjøre bil om kvelden pluss lese tekst på tv osv. Øynene mine tåler ikke linser, og jeg hater å gå med briller, får skikkelig kjerringtryne, uansett hvor kule brillene er. Hørte med øyenlege her i USA om laser-operasjon kunne være noe for meg, og fikk beskjed om at det var det ikke. For når jeg ble alderslangsynt om noen år, så ville jeg se ok både på langt og kort hold plutselig, mens om jeg opererte bort nærsyntheten, ville jeg trenger briller for langsyntheten. Jeg håper det stemmer... Ellers er jo mitt største problem bilkjøring om kvelden, og jeg har jo forstått at akkurat det ikke blir noe bedre med laser uansett.

Så nå har jeg krøpet til korset og fått meg "kjørebriller". Sånne som blir solbriller når solen skinner. Pene er de ikke, men jeg ser i det minste hvor jeg kjører.

Gammel 23-02-11, 23:55   #2
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg er bare litt nærsynt (-1.25 og -1.75), men sliter med å kjøre bil om kvelden pluss lese tekst på tv osv. Øynene mine tåler ikke linser, og jeg hater å gå med briller, får skikkelig kjerringtryne, uansett hvor kule brillene er. Hørte med øyenlege her i USA om laser-operasjon kunne være noe for meg, og fikk beskjed om at det var det ikke. For når jeg ble alderslangsynt om noen år, så ville jeg se ok både på langt og kort hold plutselig, mens om jeg opererte bort nærsyntheten, ville jeg trenger briller for langsyntheten.

Det stemmer. Jeg er minus 2 og 1,5, og min øyelegepappa sier det bare er dumt å laseroperere meg. Han mener det er bedre at jeg bruker briller/linser nå (jeg er 37) - for når "vanlige" folk opplever at de trenger lesebriller fra ca 45 års alder, vil jeg kunne utsette dette til ca 65 års alder. Ifølge ham er det mindre plagsomt å måtte bruker briller/linser for å se på langt hold mot å stadig måtte sette lesebriller på nesen for å få med seg hva som skjer foran nesa di.

Jeg spurte ham om han ville turt å laseroperere seg selv, og hans svar var da at dersom han var mer enn minus 6 ville han gjort det - fordi plagene med nærsyntheten da ville vært så store at risikoen for eventuelle komplikasjoner ville veid opp mot fordelen med det resultatet man håpet å få.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 08:04   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Det stemmer. Jeg er minus 2 og 1,5, og min øyelegepappa sier det bare er dumt å laseroperere meg. Han mener det er bedre at jeg bruker briller/linser nå (jeg er 37) - for når "vanlige" folk opplever at de trenger lesebriller fra ca 45 års alder, vil jeg kunne utsette dette til ca 65 års alder. Ifølge ham er det mindre plagsomt å måtte bruker briller/linser for å se på langt hold mot å stadig måtte sette lesebriller på nesen for å få med seg hva som skjer foran nesa di.

Jeg spurte ham om han ville turt å laseroperere seg selv, og hans svar var da at dersom han var mer enn minus 6 ville han gjort det - fordi plagene med nærsyntheten da ville vært så store at risikoen for eventuelle komplikasjoner ville veid opp mot fordelen med det resultatet man håpet å få.

Men er det ikke sånn at man istedenfor å oppheve nærsyntheten når man blir eldre blir både nærsynt og langsynt på en gang? Spør gjerne pappaen din, for dette lurer jeg på.

Moren min driver og styrer med bifokale briller fordi hun er både nærsynt og langsynt på en gang. Jeg sier styrer, for hun sliter med dette (uten at jeg helt skjønner hva hun sliter med). Det er nettopp for å unngå dette at jeg har operert meg.

I tillegg var jeg mye mer nærsynt enn det du er, så jeg var helt "blind" uten linser eller briller.

Gammel 25-02-11, 00:39   #4
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men er det ikke sånn at man istedenfor å oppheve nærsyntheten når man blir eldre blir både nærsynt og langsynt på en gang? Spør gjerne pappaen din, for dette lurer jeg på.

Moren min driver og styrer med bifokale briller fordi hun er både nærsynt og langsynt på en gang. Jeg sier styrer, for hun sliter med dette (uten at jeg helt skjønner hva hun sliter med). Det er nettopp for å unngå dette at jeg har operert meg.

I tillegg var jeg mye mer nærsynt enn det du er, så jeg var helt "blind" uten linser eller briller.

Jeg prøvde å få min legemann til å forklare dette her uten at jeg ble så mye klokere.
Uansett blir det noe helt annet for deg som er mye mer minus enn meg - jeg spurte engang min far hvor mye som skulle til før han selv ville la seg laseroperere. Han sa hans grense for egen del ville vært rundt minus 6 - er man så nærsynt er man ganske hjelpesløs uten briller eller linser. Fordelen ved et sånt inngrep blir da så stort at man kan ta risikoen for eventuelle komplikasjoner. Jeg er pysete på øyeting og tør i alle fall ikke slik det er i dag, men hadde sikkert tenkt mer på saken om min nærsynthet hadde voldet meg problemer i hverdagen.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 13:57   #5
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Smil

Jeg har bestilt meg tur til Vilnius med Lasikreiser.no .

Jeg gikk til fastlegen, ble henvist til øyelege for å forsøke å få operasjon gjennom det offentlige pga jobben min.
Alt var forsåvidt ok og plagene mine var mer enn grunnlag nok for å få gratis operasjon; problemet var bare at jeg så for godt...

Prata med øyelegen ift. operasjon og spurte spesifikt om operasjoner i utlandet og hva han tenkte.
Han snakka da om Lasikreiser.no og kjente flere som hadde vært med dem og han anså dem som et seriøst selskap som hadde holdt på i flere år.
Når jeg fortalte prisen på Wavefront Lasik i Vilnius som er 11 900,- (INKL. fly og hotell) vs operasjon i Norge som kommer på 26-30 000,- så mente han at utifra mine øyne og den korreksjonen jeg skal gjøre at risikoen ved å ta det i utlandet var så liten at det var vel verdt å spare pengene.

Passa ikke med reisene i mars og april for meg så første uka i mai bærer det avsted til Litauen....
Håper jeg blir fornøyd.

Ps.
Hvor godt man ser er ikke kun et spørsmål om styrken...
Jeg har skjeve hornhinner og sliter veldig med fokus og samsyn; det gjør at livet uten briller blir veldig slitsomt selv om jeg bare har - 1,5.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.