Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er velskapt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 22:09   #21
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er velskapt?

Jeg tror også det bare er en frase man sier sammen med det andre for å si at alt ser ut til å være som det jo bør være. Det er jo ikke til å komme bort fra at friske barn er det vi helst vil ha. Uten at man dermed vil kaste andre barn i søpla.

Jeg tror altså ikke det er en skjult melding til de som har mindre "velskapte" barn om at dette barnet er mer verdt eller lettere å være glad i enn de andre.

Gammel 29-11-10, 22:19   #22
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Fra tid til annen dukker dette begrepet opp og jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som menes. Noen ønsker seg "kun et velskapt barn", menes det da friskt? Noen roper i spaltene at "en velskapt gutt ble født". Samme definisjon? Hva er det motsatte? Og hvor går grensen? Er et barn med downs eller ryggmargsbrokk f.eks velskapt?

Jeg klarer ikke å finne noe generell definisjon, hva legger du i begrepet?

For det første, ingen vet om en unge er velskapt før det har gått litt tid. Da med tanke på tegn på mental skade som ikke opplagt er å avdekke rett etter fødsel. Ellers er det vel at alt er på stell fysiologisk. Hvis den dagen kommer, da folk må skjule sin glede over dette ved fødsel, av hensyn til eventuelle reaksjoner hos dem som føder barn med mangler, da er vi som samfunn ute og kjøre.

Gammel 29-11-10, 22:47   #23
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har tre velskapte barn med hver sine utfordringer. For meg er de det aller fantastiske som fins i hele verden på hver sin måte.

Uttrykket er jo egentlig helt på jordet, og brukes vel i de fleste tilfeller uten at man egentlig tenker over hva man sier. For som mange lurer, hva er vel velskapt? Hvem skal definere det?

Jeg syns mine barn er de vakreste i verden. Men er de enige selv. Nei, de vil gjerne pynte på litt. Farger håret sitt og sper på med den ene tatoveringen mer spesiell enn den andre. Og kler seg noe spesielt...for å si det mildt. Men inne i all staffasjen er de vakre barna ennå. Og inni et hvert menneske fins noe helt spesielt og unikt, et eksemplar alene blant alle milliardene på jorden. Derfor syns jeg de er velskapte alle sammen. På sitt vis.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 09:47   #24
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

For det første, ingen vet om en unge er velskapt før det har gått litt tid. Da med tanke på tegn på mental skade som ikke opplagt er å avdekke rett etter fødsel. Ellers er det vel at alt er på stell fysiologisk. Hvis den dagen kommer, da folk må skjule sin glede over dette ved fødsel, av hensyn til eventuelle reaksjoner hos dem som føder barn med mangler, da er vi som samfunn ute og kjøre.

Jeg skjønner ikke hva du mener med dette? Det er ingen som har sagt at man ikke kan vise glede for å skåne andre, er det vel? Jeg er rett og slett nysgjerrig på hva andre legger i et begrep som for meg er helt ukjent.

At man ikke nødvendigvis vet om barnet er friskt etter fødsel er jeg smertelig klar over.

Gammel 01-12-10, 10:17   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Velskapt går inn under samme kategori som nydelig. Man kan bruke det som man vil.
Det er ikke alltid jeg helt ser bakgrunnen for betegnelser som "en nydelig prinsesse" heller.

Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 13:55   #26
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er ikke alltid jeg helt ser bakgrunnen for betegnelser som "en nydelig prinsesse" heller.

Handler det ikke bare om pur glede da? Synes de fleste annonsene er bærer preg av det. Mye rart skrevet ned i en overveldende ny situasjon. Dikt, humor, kallenavn, rim, overveldende takketaler, hilsninger og you name it.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 14:10   #27
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Velskapt går inn under samme kategori som nydelig. Man kan bruke det som man vil.

For meg framstår ordene velskapt og nydelig ganske forskjellig. Velskapt tenker jeg at står for mer fysiske ting, at man ikke har noen avvik og er innenfor "normalen". Alle fingre og tær og hørsel og syn på plass, ikke noen åpenbar sykdom osv. Ordet nydelig er etter min opplevelse mer subjektivt ladet. Man kan være av de som ikke er såkalt velskapt, men allikevel være nydelig. Her kommer sjarm, humør, smil, glimt i øyet og andre ting inn i bildet også. Om man har glimt i øyet påvirker så vidt jeg kan skjønne ikke hvor velskapt man er.

Så lenge det omvendte av velskapt er vanskapt, er det et ord jeg ikke kommer til å ta i bruk. Jeg skjønner at det ikke er vondt ment når folk skriver dette i fødselsannonser (litt i samme gata som at noen ikke synes at ordet "neger" har negativ klang), men jeg reagerer allikevel når jeg leser det.

Når man bruker ordet velskapt så blir jeg veldig nysgjerrig på hvem den som bruker begrepet tenker at ikke er velskapt. For om man mener at alle er velskapt, manglende fingre eller tær eller ei, så er det vel heller ikke noe poeng i å påpeke at ens eget barn er velskapt?

Gammel 01-12-10, 14:12   #28
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra at du skrev alt det jeg mente, Irma. Spot on!

Gammel 01-12-10, 14:14   #29
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos dette med prinsesser og prinser og sånt. Før jeg fikk barn selv puttet jeg "keiser" og "keiserinne" inn i samme kategori, dog noe rarere. Jeg skjønte ikke at det var en måte å fortelle omverdenen på at barnet var kommet til verden via keisersnitt.

Gammel 01-12-10, 23:14   #30
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det de fleste mener med velskapt er fysisk og mental fullkommenhet. Om barnet har mentale eller fysiske lyter snakker man om at barnet er vanskapt. Downs syndrom, hareskår, for få kromosomer etc.

Gammel 01-12-10, 23:21   #31
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min sønn har en alvorlig genfeil - men du verden så velskapt han er likevel.

Jeg tror folk bruker ordet "velskapt" på samme måte som de bruker mange andre ord - i pur fornøydhet over å ha fått et barn med 10 fingre og tær og alt i tilsynelatende pur velstand. Et slikt ord man bruker, uten å tenke gjennom hva ordet faktisk innebærer, sånn rent bokstavlig.

Gammel 01-12-10, 23:36   #32
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Apropos dette med prinsesser og prinser og sånt. Før jeg fikk barn selv puttet jeg "keiser" og "keiserinne" inn i samme kategori, dog noe rarere. Jeg skjønte ikke at det var en måte å fortelle omverdenen på at barnet var kommet til verden via keisersnitt.

Og jeg som har kalt jenten min for prinsesse. Hun er jo en keiserinne.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 07:32   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror at velskapt egentlig er et ord man bruker uten å tenke over det om man har et barn som ikke feiler noe. Har man et barn med en sykdom eller annet så bruker man fremdeles velskapt, men da er det gjerne mer gjennomtenkt og bevisst at man velger å bruke det.

Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 07:43   #34
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Velskapt er vel den motsatte av begrepet vannskapt, jeg tviler vel på at noen i dag ville bruke det ordet om barnet sitt uansett hvor mye det likner på svigermor.

Sist redigert av era : 17-12-10 kl 21:34. Årsak: skrivefeil
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 08:06   #35
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Era, da...!

Jeg tenker at dette er tankeløs bruk av frase, uten tanke på hva motsatsen eller alternativet er. Irriterende for oss som grubler og tenker og mener begreper har konnotasjoner og mening.

Følgende samtale utspant seg hjemme hos oss forleden:

Svigerfar: Ja, nå skal dere vel ikke ha fler?
Jeg: Nei, nå gir vi oss.
Svigerfar: Ja, for de skal jo følges opp også.
Jeg: Hm? Mener du at vi ikke ville mistet grepet ved nummer fire? For alle fire eller bare nummer fire?
Svigerfar: Ehrm...
Jeg: Jeg kunne godt tenkt meg flere, men vi er blitt enige om tre av helsemessige og praktiske årsaker.
Svigerfar: [fossror] Ja, det er DET jeg mener, man må ta hensyn til helsen.

Gammel 02-12-10, 14:04   #36
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

En typisk frase jeg er drittlei av, HV. Vi får den servert ganske ofte faktisk, også på forum.

Gammel 02-12-10, 14:26   #37
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Poden min ble født prematur og alvorlig lungesyk, men du verden så velskapt og nydelig han var likevel, selv om han ikke var frisk. For meg hadde han vært velskapt uansett hvilke problemer han hadde blitt født med. Fordi han er min.

Gammel 02-12-10, 14:42   #38
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg tolker velskapt som frisk, og tror ikke det ligger noe vondt bak begrepsbruken.

Jeg er enig med deg, dessuten ligger det implisitt at det er det vakreste barnet i verden som har kommet. Selvfølgelig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 14:44   #39
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

En typisk frase jeg er drittlei av, HV. Vi får den servert ganske ofte faktisk, også på forum.

Jeg synes ikke den er så gæli, jeg da. Men jeg bruker den utelukkende om meg selv og hvorfor JEG ikke skal ha flere barn. Jeg er dog smertelig klar over at andre takler ti barn like bra, om ikke bedre enn, som jeg takler to.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 14:50   #40
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg synes ikke den er så gæli, jeg da. Men jeg bruker den utelukkende om meg selv og hvorfor JEG ikke skal ha flere barn. Jeg er dog smertelig klar over at andre takler ti barn like bra, om ikke bedre enn, som jeg takler to.

Der er jeg også. Jeg får svettetokter bare av å tenke på flere barn, og det smitter vel litt over - uten at det er vondt ment. Jeg kan bare ikke med min beste fantasi forstå at at folk som har en 3-4-5 unger ønsker seg enda flere. Men selvsagt er det jo hyggelig for dem som ønsker det og får det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.