|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tror også det bare er en frase man sier sammen med det andre for å si at alt ser ut til å være som det jo bør være. Det er jo ikke til å komme bort fra at friske barn er det vi helst vil ha. Uten at man dermed vil kaste andre barn i søpla.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?
For det første, ingen vet om en unge er velskapt før det har gått litt tid. Da med tanke på tegn på mental skade som ikke opplagt er å avdekke rett etter fødsel. Ellers er det vel at alt er på stell fysiologisk. Hvis den dagen kommer, da folk må skjule sin glede over dette ved fødsel, av hensyn til eventuelle reaksjoner hos dem som føder barn med mangler, da er vi som samfunn ute og kjøre.
![]() |
#23 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg har tre velskapte barn med hver sine utfordringer. For meg er de det aller fantastiske som fins i hele verden på hver sin måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ctrl+z
|
Jeg skjønner ikke hva du mener med dette? Det er ingen som har sagt at man ikke kan vise glede for å skåne andre, er det vel? Jeg er rett og slett nysgjerrig på hva andre legger i et begrep som for meg er helt ukjent.
![]() |
#25 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Velskapt går inn under samme kategori som nydelig. Man kan bruke det som man vil. |
![]() |
![]() |
#26 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Handler det ikke bare om pur glede da? Synes de fleste annonsene er bærer preg av det. Mye rart skrevet ned i en overveldende ny situasjon. Dikt, humor, kallenavn, rim, overveldende takketaler, hilsninger og you name it. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Ekvilist
|
For meg framstår ordene velskapt og nydelig ganske forskjellig. Velskapt tenker jeg at står for mer fysiske ting, at man ikke har noen avvik og er innenfor "normalen". Alle fingre og tær og hørsel og syn på plass, ikke noen åpenbar sykdom osv. Ordet nydelig er etter min opplevelse mer subjektivt ladet. Man kan være av de som ikke er såkalt velskapt, men allikevel være nydelig. Her kommer sjarm, humør, smil, glimt i øyet og andre ting inn i bildet også. Om man har glimt i øyet påvirker så vidt jeg kan skjønne ikke hvor velskapt man er.
![]() |
#29 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Apropos dette med prinsesser og prinser og sånt. Før jeg fikk barn selv puttet jeg "keiser" og "keiserinne" inn i samme kategori, dog noe rarere. Jeg skjønte ikke at det var en måte å fortelle omverdenen på at barnet var kommet til verden via keisersnitt.
![]() |
#30 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Det de fleste mener med velskapt er fysisk og mental fullkommenhet. Om barnet har mentale eller fysiske lyter snakker man om at barnet er vanskapt. Downs syndrom, hareskår, for få kromosomer etc.
![]() |
#31 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Min sønn har en alvorlig genfeil - men du verden så velskapt han er likevel.
![]() |
#32 |
Tåler regn
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#34 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Hva er velskapt?Velskapt er vel den motsatte av begrepet vannskapt, jeg tviler vel på at noen i dag ville bruke det ordet om barnet sitt uansett hvor mye det likner på svigermor.
00 04 10 Sist redigert av era : 17-12-10 kl 21:34. Årsak: skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Epikur
|
![]() |
#37 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva er velskapt?Poden min ble født prematur og alvorlig lungesyk, men du verden så velskapt og nydelig han var likevel, selv om han ikke var frisk. For meg hadde han vært velskapt uansett hvilke problemer han hadde blitt født med. Fordi han er min.
![]() |
#38 |
Introvert optimist
|
Jeg er enig med deg, dessuten ligger det implisitt at det er det vakreste barnet i verden som har kommet. Selvfølgelig.
![]() |
#39 |
Textrovert
|
Jeg synes ikke den er så gæli, jeg da. Men jeg bruker den utelukkende om meg selv og hvorfor JEG ikke skal ha flere barn. Jeg er dog smertelig klar over at andre takler ti barn like bra, om ikke bedre enn, som jeg takler to.
![]() |
#40 |
Off the map.
|
Der er jeg også. Jeg får svettetokter bare av å tenke på flere barn, og det smitter vel litt over - uten at det er vondt ment. Jeg kan bare ikke med min beste fantasi forstå at at folk som har en 3-4-5 unger ønsker seg enda flere. Men selvsagt er det jo hyggelig for dem som ønsker det og får det.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|