Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...
Det som slår meg når jeg leser denne tråden er at vi på mange måter går bakover i tid. Mye av det som er nevnt gjør at man bruker mer tid og er mindre mobil.
Mange nevner at de får problemer med å komme til og fra jobb + henting og levering i barnehagen uten bil. Det vil vi også. Løsningen ville mest sannsynlig vært at en av oss sluttet å jobbe, eller jobbet redusert tid. Dette tiltross for hyppigere avganger i kollektivtrafikken. Dette tenker jeg fordi jeg vet at bussen aldri ville gått innom vår barnehage (mitt personlige problem), og andre har det sikkert på samme måte. Mor (eller far) tilbake i hjemmet.
Vi har også familie på andre siden av landet. Disse ville vi truffet mye sjeldnere enn nå. Jeg er enig med ElinM at en utvikling til at vi blir mindre mobile ville ført til at vi velger partnere som bor nærmere oss i utgangspunktet, eller at man rett og slett godtar at familie som bor langt unna er noen mer ser sjelden. Ikke ulikt hvordan det var i Norge tidligere.
Når det kommer til mengden rødt kjøtt vi spiser så har vi ingen problemer med å spise det én gang i uken eller mindre. Det gjør vi allerede. Det jeg reagerer på er at vilt gjøres til et alternativ. Jakt som hobby for å få kjøtt på bordet. Viltbestanden må beskattes på en fornuftig måte. Det er rett og slett ikke nok vilt til at alle skal kunne erstatte sitt forbruk av rødt kjøtt med vilt. Ergo vil rødt kjøtt bli et gode for de velstående. Igjen noen år tilbake i tid.
Angående priser på klær så skal vi ikke langt tilbake i tid før vi når de prisene det her snakkes om. Våre foreldre kunne ikke velge og vrake blant barneklær da vi var små. Selvfølgelig ville jeg NÅ syntes det var utrolig kostbart, men jeg hadde fint overlevd prisøkningen som er skissert.
Huset vi bor er i ca 50 kvm for stort. Det ble kjøpt også med tanke på at vi ofte har familie som bor hos oss en stund. Siden de i denne verden ikke kommer til å komme så ofte så trenger vi ikke de kvm ekstra.
Alt dette kunne jeg levd med, for på mange områder tror jeg det ville blitt et "roligere" liv, rett og slett fordi vi ikke lenger har mulighet til å gjøre alt vi gjør nå. Men du vil aldri, aldri, aldri få meg til å veve damaskduker.