Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Billig, liten bil til mor med to barn

Autofil Bilsnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-10, 19:35   #18
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Akkurat sånn er det. Problemet mitt nå er at jeg har noen penger som skal fungere som backup, og jeg må bestemme meg for hvor stor andel av dem som kan gå til bil. Det jeg investerer i en bil vil jo "forsvinne", det er penger jeg ikke får tilbake igjen når jeg selger bilen videre.

Løsningen for meg må bli
a) Bestemme endelig budsjett
b) Spørre nede på bilverkstedet lokalt hvilke modeller de anbefaler spesielt varmt og som de gjerne reparerer og skaffer billige deler til
c) Sjekke annonser, få med meg en som vet noe om biler, kjøpe.

Akkurat punkt c) blir det verste. Jeg kan ikke mye om biler og sjekkpunkter ved kjøp, så her må jeg overlate ansvaret til andre - ikke noe jeg gjør veldig lett.

Kjøp fra forhandler, det er tryggest - og du står sterkere ved evt klage. Ta NAFtest hvis du er usikker (tilstandsrapport fra forhandler kan være litt som "bukken som passer havresekken). Kjøp aldri fra privatperson uten NAFtest. Ellers ville jeg helt klart anbefalt en viss kollisjonssikkerhet ved kjøp av småbil, ikke minst med tanke på barna, og gått for en bil med 5 stjerner i Euroncap. En bekjent av meg er blitt invalid i bena for resten av livet etter en ulykke med en 2002 Avensis. Tro meg når han i ettertid har sagt at han er evig bitter over at han ikke valgte en Renault Laguna fra samme år istedet. Man vet aldri om man kommer ut for en ulykke.

Vet ikke hva budsjettet ditt er men jeg mener Clioen jeg har linket til er et meget godt alternativ. Så får heller folk med fordommer si hva de vil. Som regel er dette folk som baserer synspunktene på gamle skrekkhistorier, og knappt vet noe som helst om bilene de kritiserer. Kom gjerne med dokumentasjon av problemer med Clio 3. Clio 2 er uinteressant. Det er to helt forskjellige biler, og det er ikke Clio2 dette forslaget gjelder. Statistikkene fra Dekra, ADAC og TÜV ville jeg vurdert som noe tyngre faglig sett enn historier om at "en nabo av fettern min har visstnok en kollega som har masse trøbbel med sin franske bil".

Skal du få en vurdering av Clio 3 fra et verksted, ring et svensk verksted. Clio 3 har solgt nesten ingenting i Norge men masse i Sverige, og norske mekanikere vet mest sannsynlig absolutt ingenting om bilen.

Sist redigert av vestlandsfanden : 30-11-10 kl 19:47.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:52.