Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Einar Gelius

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-10, 16:21   #1
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

På ene siden er jeg helt enig. La de styre med tullet sitt.

På den andre siden pleier slike folk å drasse ungene sine inn i galskapen. De skal nemlig "oppdras i den rette troen", må vite. Og det gjør meg litt eitrende..

Så jeg vet ikke...

Det vil vel alle?

Gammel 25-11-10, 17:47   #2
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Det vil vel alle?

Jess. Her skal ungene oppdras i den ateistiske nihilismens ånd. Eneste vi tilber her i huset er Richard Dawkins og Nietzsche

Gammel 26-11-10, 00:08   #3
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jess. Her skal ungene oppdras i den ateistiske nihilismens ånd. Eneste vi tilber her i huset er Richard Dawkins og Nietzsche

Kan bli en utfordring når omgivelsene etterhvert avkrever en religiøs identitet.

Gammel 26-11-10, 00:25   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Kan bli en utfordring når omgivelsene etterhvert avkrever en religiøs identitet.

Jeg tror ikke det blir et problem. Det er allerede vanlig i Norge både å ikke ha noen veldig "religiøs" religiøs identitet og å ha det (bare det at vi har et begrep som heter "personlig kristen" illustrerer jo det ganske godt).

Gammel 26-11-10, 00:30   #5
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Da får de nøye seg med et ikke-religiøst svar. Identitet har vi. Etikk, moral, livvssyn, gangsyn, tradisjoner, kultur, ideologi, filosofi og forestillinger også. De bare bygger på andre ting enn religion. Hvis omgivelsene ikke takler det så får vi lære dem det.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 26-11-10 kl 08:05.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 00:04   #6
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Da får de nøye seg med et ikke-religiøst svar. Identitet har vi. Etikk, moral, livvssyn, gangsyn, tradisjoner, kultur, ideologi, filosofi og forestillinger også. De bare bygger på andre ting enn religion. Hvis omgivelsene ikke takler det så får vi lære dem det.

Hvem skal lære dem det? Barna våre, som møter klassekameratene på vei til koranskole på lørdagene?

Ateisme, det å ikke ha en gud, er utenkelig i de kretser. For å unngå stigma velger barn av ateister å kalle seg kristne eller underkaste seg profeten. Til og med jøder er bedre enn ateister. Jøder har en gud, da kan man forholde seg til dem i et fiendeforhold. Din verdi som menneske evalueres slik, 1. muslim, retttroende, 2. religiøs, vantro 3. gudeløs, paria

Gammel 27-11-10, 00:55   #7
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Hvem skal lære dem det? Barna våre, som møter klassekameratene på vei til koranskole på lørdagene?

Ateisme, det å ikke ha en gud, er utenkelig i de kretser. For å unngå stigma velger barn av ateister å kalle seg kristne eller underkaste seg profeten. Til og med jøder er bedre enn ateister. Jøder har en gud, da kan man forholde seg til dem i et fiendeforhold. Din verdi som menneske evalueres slik, 1. muslim, retttroende, 2. religiøs, vantro 3. gudeløs, paria

Allow me to reiterate: Hvaforno?!

Hvilke omgivelser er det du snakker om?

Gammel 27-11-10, 02:43   #8
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Allow me to reiterate: Hvaforno?!

Hvilke omgivelser er det du snakker om?

Hei. min godeste Thomas 1977, så ikke at du var Tjommse basert før nå. Så jeg får bare be deg vente en 20 år til, hvis jeg fremdelses lever kan du sende meg en tilsatandsrapport fra Samelands møte med islam.....

Gammel 27-11-10, 01:29   #9
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Heh?!
Mener du at vår etikk,moral, livssyn, gangsyn, tradisjoner, kultur, ideologi, filosofi og forestillinger bygger på noe annet enn kristen tro?
I beg to differ.
Vi har da tross alt hatt noe som likner på en kirke i regi av konge/stat de siste 1000 år eller deromkring. At det ikke nødvendigvis var kirken som fant opp begrepene etikk og moral, har lite å si all den tid den normative forståelse i det norske samfunn har vokst frem gjennom nettopp den kristne tradisjon og lære.
Greit nok at det norske samfunn de siste 50 år har blitt voldsomt sekularisert, men helt historieløse behøver vi vel ikke å være?

Gammel 27-11-10, 01:35   #10
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Greit nok at det norske samfunn de siste 50 år har blitt voldsomt sekularisert, men helt historieløse behøver vi vel ikke å være?

Hele poenget er nettopp at vi har blitt sekulariserte. Og det er godt mulig at Max Weber har rett i at den protestantiske etikk har mye av "æren" for europas suksess. Så historieløse skal vi absolutt ikke være, men det er ikke det samme som å si at identiteten absolutt må være knyttet opp mot en eller annen religion.

Gammel 27-11-10, 01:41   #11
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Hele poenget er nettopp at vi har blitt sekulariserte. Og det er godt mulig at Max Weber har rett i at den protestantiske etikk har mye av "æren" for europas suksess. Så historieløse skal vi absolutt ikke være, men det er ikke det samme som å si at identiteten absolutt må være knyttet opp mot en eller annen religion.

Nei, det kan jeg være enig i. Men jeg leser svaret fra Ulvefar dithen at identitet ikke har noe som helst med religion å gjøre. Og der er jeg dypt uenig.
Om vi vil det eller ei, har vi vokst opp i en kristen tradisjon. Alle(!) som har vokst opp i Norge på 70-80-90-tallet.
Man/noen kan godt strebe etter å frigjøre seg fra slikt. Men å fornekte det blir for dumt.

Gammel 26-11-10, 02:05   #12
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Standard

Hvaforno!?!

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.