Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Ja - også da? Det må da være en personlig god følelse likevel å vite at man bidrar? At man greier seg selv med de ressursene man har og at man faktisk bruker disse?
Som nevnt så er det ikke sånn at alle som er friske har det koselig på jobben heller.
Jeg er helt for å betale både utdannelse og det som skal til for at folk skal greie å forsørge seg. Men mer enn det synes jeg ikke at samfunnet trenger å ta ansvar for. Noe ansvar for eget liv skal man ta selv også - og har man evne til å ta 15 % ansvar for seg selv så tar man 15 % ansvar for seg selv.
Enig med SF, igjen.
Når begynte vi å bli enige i trygdediskusjoner, egentlig? 
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Skjønner du ikke at med oppkonstruerte arbeidsoppgaver i en stilling bedriften ikke trenger å få fylt, bidrar man ikke?
Det er jeg enig i, men kanskje man ikke nødvendigvis trenger å jobbe i bedriften man er ansatt i akkurat da? Det finnes nok av arbeidsplasser der man ikke trenger spesielle kvalifikasjoner som har et skrikende behov for arbeidskraft.
Og så tror jeg ikke problemet er at det finnes så fryktelig mange svindlere i Norge. Problemet er jo at grensen for hva man selv kan ta ansvar for blir flyttet år for år og alle muligheter ligger til rette for at man skal slippe å betale for "pusterommene" og friperiodene sine selv: 60-åringen som blir rådet til å sykemelde seg det siste året før han pensjonerer seg fordi det er "mer lønnsomt" enn å gå av jobb før han er 62. Den gravide som sykemelder seg fra uke 14 seg fordi hun "bare er gravid to ganger i livet og ikke får noen takk for å slite seg ut." Læreren som inisterer på å ta hovedfag samtidig med full jobb fordi det er "verdt et forsøk" (mens alle rundt han vet at han så knapt henger med i 100 % stilling, spår en stjernesmell etter to mnd og får rett...) Det finnes tonnevis med sånne eksempler, dessverre, og jeg tror ingen av tilfellene nevnt over ser på seg selv som snyltere. Jeg tror heller ikke omverdenen vi beskrive slike tilfeller som snylting, men jeg mener alle er godt over grensen for hva enkeltindividet bør sponse selv. Det er iallfall slike eksempler som gjør at trygdeutbetalingene skyter i været, ( - jeg gir virkelig blaffen i statistikken- det er alltid mulig å finne en forskningsrapport eller en statistikk som underbygger eget syn) og jeg synes det er direkte pinlig å bo i et land der vi er så lite i stand til å ta vare på oss selv og bare er opptatt av å få mest mulig gratis. Jeg blir omtrent like pinlig berørt av å lese noen av innleggene i denne tråden som jeg ble av alle FB-oppdateringene i forbindelse med innsamlingsaksjonen; De som gikk ut på at man ikke burde hjelpe andre land så lenge man hadde pasienter på gangen på norske sykehus. Min stemme ved neste valg skal iallfall gå til det partiet som gir blaffen i sutrete nordmenn (men tar vare på de virkelig syke!) og tør å vende nesen sin mot folk med virkelige problemer.
|