Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Søndags kveld - hvordan har dere tid til kos?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-10, 12:26   #61
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søndags kveld - hvordan har dere tid til kos?

Så lenge sofaen og stuebordet er ryddig, og det er fri sikt til TV'en så sitter ikke sofakosen langt inne her i huset altså :sjuske:

Det kommer en dag i morgen også.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 12:31   #62
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi se..

Søndag var jeg på kurs fa 10 til 16.
Spiste litt før jeg gikk i fjøset, rakk å klippe 3 1/3 dyr før minsten våknet, gikk inn.
Mannen la de tre andre, med minsten på armen mens jeg brettet klær og tømte/fylte oppvaskemaskin.
Litt rydding, en dusj og *bang* i seng.
Følte du deg normal nå?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 12:33   #63
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

De som sitter sånn har ikke vært på kveldsgrilling. Synes det høres mer stas ut en ryddig hus og beina på bordet.

I går kveld kjørte jeg bil fra 17.30-20.30. Bar sovende/trøtte barn i seng, tømte bilen, ryddet litt i reiseveskene, ordnet svømmetøy til storebror og veltet i seng kl 22.30.

Jeg så Anna Karenina mens jeg leste avisa og mumset sjokolade. Da satt jeg rolig i sofaen. Føler du deg mer normal nå?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 12:34   #64
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ikke når man er alene med to barn. Det den voksne ikke gjør blir da ikke gjort.

Jo, men da er det i alle fall snakk om prioriteringer. Jeg mener ikke å påstå at det ikke er slitsomt å være alene med barn, men da også er det jo snakk om å bestemme seg for hva som skal gjøres når, og hva som kanskje ikke skal gjøres i det hele tatt.

Høye krav til ryddig hus, for eksempel, gjør det vanskeligere å få mange beina-på-bordet-kvelder, så der kan man selv velge å nedprioritere strøkenheten. Og lange, sene turer ut om ettermiddagen/kvelden gjør nødvendigvis at man kommer sent inn og dermed har tilsvarende kortere tid inne. Synes man de lange, sene turene er verdt det, så er det jo fritt frem å prioritere dem, men da kan man ikke samtidig ha lange, rolige ettermiddager og kvelder innendørs. Det er nå engang bare én ettermiddag og kveld om dagen.

Gammel 15-11-10, 12:36   #65
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er nå engang bare én ettermiddag og kveld om dagen.

Urettferdig. En dag burde vært mer kveld og mindre dag. Hilsen B-menneske.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 12:36   #66
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Urettferdig. En dag burde vært mer kveld og mindre dag. Hilsen B-menneske.

Man kan utvide kvelden så den blir temmelig lang, da. Har jeg hørt fra sikre kilder.

Gammel 15-11-10, 12:49   #67
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

All familielogistikk gjøres kontinuerlig i løpet av uken/dagen slik at det aldri er store ting som skal gjøres på en gang. Vi bretter f.eks. aldri 4 vasker på en gang. Vi setter på en vask når vi er innom badet og nestemann som går på do tar vasken ut og setter på tørketrommelen og så er det bretting av vasken på vei ut ifbm. neste dobesøk. Sånn går nu dagan.

Fungerer bare i familier hvor den ene parten ikke har festblære. ( Ser for meg arbeidsfordelingen i mitt hjem etter en slik modell. )

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg skjønner ikke hvor du har fått det inntrykket?

Det er jo bare de med beina på bordet som skriver om det på facebook.

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg har prioritert tid med ungene, og det kommer stort sett alltid foran husarbeid.

Jeg har gjort det tidligere, men nå som ungene er større må de være med å gjøre husarbeid. Det er ikke helt optimalt timet, det ble i siste liten for eldste og litt for tidlig for yngste. (Det er tre år mellom dem, så vi har konsekvent behandlet eldste som hun var yngre og yngste som hun var eldre. Vi kunne ha gjort det anderledes, men da måtte vi ha kuttet ut noe annet.)

Man kan utvide kvelden så den blir temmelig lang, da. Har jeg hørt fra sikre kilder.

Med tilhørende forkortete morgener?

Gammel 15-11-10, 12:52   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Med tilhørende forkortete morgener?

Morgener er så kjipe at de bør egentlig være kortest mulig.

Gammel 15-11-10, 12:59   #69
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morgener er så kjipe at de bør egentlig være kortest mulig.

Jepp! Egentlig burde man ha bodd i et fly (med egen pilot!) og hoppet over de kjipe timene.

Gammel 15-11-10, 13:37   #70
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner bare ikke inntrykket jeg får av rene hus med tente stearinlys kl 20.

Man kan godt tenne stearinlys selv om huset ikke er rent.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 15:00   #71
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Jeg skjønner bare ikke inntrykket jeg får av rene hus med tente stearinlys kl 20.

Nå er ikke jeg alenepappa, men jeg tror det er svært få aleneforeldre som har gjort det du nevner OG har beina på bordet fra kl.20.....

Da må man enten skippe noe av gjøremålene eller skippe sofaen...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 15:19   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nylig at jeg sluttet å rydde eldstes (8) rom med åpent vindu. Nå må jeg straks begynne med minstejenta. Pinner, kongler, kastanjer, steiner, blader, skjell...

Men tilbake til søndagskvelden. Vi prøver å få ungene tidlig i seng, og med litt flaks er begge i seng kl. 1930. da er de lest for, sunget for og klær for neste dag lagt frem.

Jeg stapper bleier, legger på plass tøy og rydder samtidig som ungene finner roen og sovner.

Hvis vi har hatt gjester til søndagsmiddag går det litt tid på å rydde kjøkkenet, vi liker at det er strøkent når uken begynner. Vi tar opp brød fra frysen, ser over ukens middagsplan, setter på en klesvask, henger opp tøy osv.

I likhet med Veronalfamilien, så gjør vi ting innimellom, samtidig og hele tiden. Jeg utsetter ikke til søndagskvelden å få huset på G. Jeg tar med meg rent tøy når jeg allikevel skal opp trappen, eller skittent når jeg likevel skal ned trappen, jeg tørker over badekaret og vasken når jeg har dusjet, jeg tar med meg skitne kopper når jeg allikevel er på vei fra stua til kjøkkenet osv.

Og så er det beina på bordet, strikketøy, TV eller peiskos og prøve å komme i seg i rimelig tid, så uken får en god start.

Gammel 15-11-10, 15:29   #73
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos pinner? Når slutter de å samle? Jeg har to pinne/stein/bruskork og ødelagte plastleke-samlere.

Ellers har jeg ofte beina på bordet en sønsdagkveld, men det trenger slett ikke bety at alle klær er vasket og at huset er ryddig. Som regel ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 15:56   #74
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I går var det omtrent slik:

- Minsten våkner 0530,jeg stod opp siden det var farsdag
- Eldste kommer 0600 og vil vekke pappa med gave
- 0730 våkner mannen
- 0800 frokost
- Frem til 10 vasket jeg 2 maskiner klær og la sammen det som var på tørkestativet
- 10 gikk mann og barn ut og kom tilbake 13
- Da ryddet jeg huset,dusjet osv
- 13 reiste vi til svigers
- Så videre til mamma og pappa på middag
- 19 kom vi hjem,mellomste rett i seng,eldste like etter
- Så tok vi et sjau i huset og 20 satte vi oss i sofaen med beina på bordet
- 21 lagde jeg matpakke til mann og eldste barn. Pakket sekker og fant klær til i dag.
- 2230 gikk vi å la oss

Gammel 15-11-10, 20:08   #75
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Apropos pinner? Når slutter de å samle? Jeg har to pinne/stein/bruskork og ødelagte plastleke-samlere.

Hva med fjær fra sofaen og naboens kaninhår?

Gammel 15-11-10, 20:11   #76
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kveld skal jeg og mannen koze oss.
Han og jeg, to slitene kubbelys og 1000 bilag som skal sorteres

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 15:11   #77
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Skal vi se..

Søndag var jeg på kurs fa 10 til 16.
Spiste litt før jeg gikk i fjøset, rakk å klippe 3 1/3 dyr før minsten våknet, gikk inn.
Mannen la de tre andre, med minsten på armen mens jeg brettet klær og tømte/fylte oppvaskemaskin.
Litt rydding, en dusj og *bang* i seng.
Følte du deg normal nå?

En smule normal ja .)

Gammel 17-11-10, 17:22   #78
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke lest tråden, men her er min tanke. Når barna var mindre og de skulle bort av en eller annen grunn, ville min søndag sett omtrent slik ut:

• hjemme fra kveldsgrilling halv åtte - ABSOLUTT
  • 2 unger rett i dusjen med hårvask, negleklipping, greiing, tannpuss og pysjpåkledning - OK, men neglklipping hadde jeg overlatt til far
  • vaske turklær og rydde i gangen etter votter, luer, gensere, sko, refleksvester og diverse pinner som MÅTTE bli med inn - Nei, nei nei, slikt kan vente til seinere i aleneuka
  • ta ut av oppvaskmaskinen som ble satt på etter middag. Sette i det som ikke fikk plass da - Nei, nei nei, slikt kan vente til seinere i aleneuka
  • betale et par regninger - Nei, nei nei, slikt kan vente til seinere i aleneuka
  • brette de siste 4 maskinene med klær - Nei, nei nei, slikt kan vente til seinere i aleneuka
  • legge frem klær til i morgen - ABSOLUTT
  • pakke bag til pappauka - ABSOLUTT
  • legge på rent på senga mi - Nei, nei nei, slikt kan vente til seinere i aleneuka
Dermed hadde jeg både fått litt tid til å kose med barna og masse tid til å kose meg selv. Problem solved

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.