Sv: Innstramming av fraværsregler
Opprinnelig lagt inn av Magica, her.
Perhonen: hva slags skole går gutten din på? Høres utrolig merkelig ut.
Jeg og syns det er merkelig. Og er nokså lei av å ikke bli trodd. Gutten går på en kommunal skole, med ca 50% fremmedkulturelle elever, samt en stor gruppe fra familier med dårlig økonomi og lav utdanning. Jeg syns måten skolens ledelse behandler barn og foreldre på er nedlatende. Og opplever at svært mange av min sønns klassekamerater har byttet skole det siste året. Vi er på husjakt, og skal forhåpentligvis flytte innen overskuelig fremtid og da vil kanskje noe av problemet være løst. Hvis ikke ville jeg søkt overflytting til en annen skole.
Har fra tidligere samarbeid med skolen blitt informert om at skolens hovedfokus ikke er elevens skolegang (dette gjelder da elever med spesielle behov det være seg på grunn av sykdom, kroniske lidelser, psykiatriske problemer). Skolens hovedfokus i forhold til disse barna er å sikre at skolen ikke kan bli utsatt for erstatningskrav ved eventuelle fremtidige søksmål i forhold til tapt skolegang. (Informasjon/unnskyldning fra skolen til en representant fra barne og familietjensten/barnevernet).
Og antar det er der fokuset er denne gang også. De ønsker å sikre seg i forhold til opplæringsloven. Barnets behov er ikke vesentlige. Jeg informerte forøvrig om at gutten sammen med meg og sin stefar jobber med periode planen i gode perioder og at han er så å si ajour med denne. Dette fikk jeg beskjed om at ikke var godt nok. Eleven måtte på skolen da det kun var der, eller ved hjemmeundervisning at undervisningen ble god og målbar nok. Hva gjør man da når man har et barn som er sykt? Og som ikke blir friskere av trusler i allefall. Ei heller av endrede krav i opplæringsloven.
|