Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal dere ha til middag i dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-10, 22:17   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal dere ha til middag i dag?

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Det hørtes utrolig godt ut. Har du en god oppskrift?

Egentlig ikke. Jeg prøvde en ny oppskrift jeg fant på nett, men var bare sånn halvveis fornøyd med resultatet. Smaken var OK, men ikke kjempegod, og fargen ble ikke spesielt innbydende. Den ble dessuten litt for tynn enda jeg reduserte væskemengden. Oppskriften var denne. Jeg tilsatte valnøtter for å få litt substans og brukte matyoghurt fremfor rømme.

Tidligere har jeg prøvd en fra Gordon Ramsey. Den er OK, men jeg synes fremdeles ikke jeg har funnet den perfekte brokkolisuppen.

Gordon Ramseys brokkolisuppe:

1 stor brokkoli, bare bukettene
ca 5 dl vann
2 ss valnøtter (uten skall)
Salt og pepper
Extra virgin olive oil
Om man ønsker: Myk hvit ost, f.eks chevre eller fetaost

Kok brokkolibukettene i godt saltet vann i fem minutter.

Mens brokkolien koker:
Rist valnøttene i tørr stekepanne på høy varme; legg valnøttene i varm panne, rist på pannen slik at valnøttene blir litt mørkere i fargen (ca 1 minutt). Pass på så de ikke brenner seg. Legg dem til avkjøling, og grovhakk dem. Om man ikke har tid/gidder å gjøre dette, kan man bare grovhakke uristede valnøtter.

Når brokkolien er ferdigkokt: Ikke hell ut kokevannet! Ha brokkolien i en blender/foodprocessor (løft brokkolien ut med en hullsleiv el.l.), og tilsett kokevannet til brokkolien til det dekker omtrent halvparten av brokkolien i maskinen. (Ikke ha i alt vannet, da blir suppen for tynn, men ta vare på det i tilfelle du ønsker å tynne ut suppen litt etterpå.) Kjør suppen til den er glatt, ha suppen tilbake i kjelen. Kok opp (ikke la den stå og koke), smak til med salt og pepper, og tynn evt. ut med litt av kokevannet om du synes suppen er for tykk.

Ha suppen i dyptallerkener, dryss over valnøtter og drypp noen dråper god olivenolje over. Det smaker veldig godt med en bit chevre eller feta i hver tallerken, men det kan man droppe om man ikke ønsker det.

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Hjemmelaget kylling korma med fullkornsris til.

Det kunne jeg tenkt meg oppskrift på!

Turban Smukk er ikke aktiv  

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.